Thuiswerken in een drukke omgeving: tips van experts

Nog even snel een boterham achter je bureau, het runnen van je huishouden of andere huisgenoten of bewoners die tegelijkertijd thuiswerken. De drukke omgeving waarin veel werknemers nu werken, is niet altijd bevorderend voor ons welzijn en onze gezondheid. Deze tips helpen je om in de praktijk te zorgen voor een goede balans tijdens thuiswerken:

– Daglicht: zorg voor goede en voldoende verlichting, denk eventueel aan een daglichtlamp. Zeker in de ochtend helpt daglicht om je lichaam te laten weten dat het in actie moet komen.

– Kies je spot bewust, creëer een plek in je huis waar je fijn kunt werken. Maak het daar ook gezellig. Zit je tussen de kookboeken en de was? Of heb je een bloemetje op je bureau staan? Een rustige omgeving helpt om je te kunnen focussen.

– Werk in blokken. Je kunt je niet 8 uur achter elkaar concentreren. Plan daarom blokken van 1 of 2 uur, waarin je focust op je taken en neem daarna een korte break. Communiceer dit ook met je huisgenoten of medebewoners. Switchen tussen taken kost energie en voor je brein is het vermoeiend als je dit langdurig en zonder herstel doet, dus het is verstandig om een taak af te ronden voordat je naar de volgende gaat. Een overbelast brein is minder weerbaar om met onverwachtse situaties om te gaan, wat kan leiden tot stressklachten.

– Neem echt pauze. Dit is niet snel een boterham eten achter je bureau, maar echt even afstand nemen van je werk. Door een andere plek te kiezen voor je pauzemoment, wordt je brein geprikkeld, wat bijdraagt aan creatief denken.

– Voer een wandelend telefoongesprek. We zijn in Nederland kampioen zitten. Vaak denken we aan het einde van de dag pas na over bewegen, maar dit kun je ook tijdens je werkdag toepassen. Kijk of een staande werkplek voor jou werkt of voer eens wandelend een telefoongesprek.

– Zoek actief hulp/steun als je ergens tegen aan loopt. Klop aan bij een collega, en schroom niet om vragen te stellen aan elkaar.

– Draag zorg voor voldoende herstelmomenten voor het brein, door bewust ‘uit te staan’. Zorg voor een moment op de dag waarin je alle technologie buitensluit. Breng de discipline op om dit te doen.

Probeer tussen het videobellen een pauze in te lassen. Videobellen kan meer prikkels geven dan gewoon face to face met iemand in gesprek zijn. Ga na een afspraak iets doen zonder technologie.

Download hier een complete thuiswerkgids voor werknemers en werkgevers.
Hierin vindt u meer praktische tips om gezond en vitaal te blijven tijdens het thuiswerken, met ook praktische lichaamsoefeningen.


Tijdens het thuiswerken is het vasthouden van onze aandacht en focus belangrijker dan ooit. Dat is knap lastig, nu de normale werk – privé balans voor velen vanwege thuiswerken anders is. Daarom biedt Skils een prikkelsessie Breinvriendelijk werken op maat, volledig online. Lees meer.