Zorg van de Zaak houdt ons scherp: vitale medewerkers essentieel voor Mediahuis

Van traditioneel verzuimmanagement naar preventieve bedrijfsgezondheidszorg en vitale medewerkers: daar zet Mediahuis zich voor in. Samen met Zorg van de Zaak Industrie & Vervoer (I&V) realiseerden HR-directeur Caroline Swanenberg en Mireille Hulzebos, HR expert vitaliteit, een nieuw vitaliteitsbeleid.

Op het Amsterdamse hoofdkantoor van Mediahuis is wekelijks wel een professional van Zorg van de Zaak Industrie en Vervoer te vinden. De bedrijfsarts of de praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB) houden hun spreekuur met medewerkers, de inzetbaarheidscoach adviseert leidinggevenden bij verzuimbegeleiding. Bij Mediahuis werken ze nu bijna drie jaar samen met Zorg van de Zaak. Het bedrijf telt bijna 1.000 medewerkers die dagelijks miljoenen Nederlanders bereiken met merken als De Telegraaf, Privé en Vrouw, negen regionale dagbladen, 44 nieuwsbladen en 85 digitale platforms.

Van verzuim naar preventie
Een aantal jaar geleden was het verzuimmanagement bij Mediahuis traditioneel georganiseerd, vertelt Swanenberg. “Met Zorg van de Zaak als nieuwe partner wilden we de stap zetten van verzuimbegeleiding naar preventie, van curatie naar vitaliteit. De filosofie van Mediahuis is namelijk ‘elke collega succesvol’. En om succesvol te kunnen zijn, moet je goed in je vel zitten. De afgelopen twee jaar heeft Zorg van de Zaak met ons de basis opnieuw opgebouwd en leidinggevenden getraind, inmiddels reikt de samenwerking verder. Ze signaleren trends op het gebied van gezondheid en zijn sparringpartner voor HR bij het vormgeven van ons nieuwe vitaliteitsbeleid.”

Fanatiek bootcampinstructeur
Voor dat vitaliteitsbeleid is Mireille Hulzebos verantwoordelijk. Ze startte dit jaar in de voor Mediahuis nieuwe rol van HR expert vitaliteit. Volgens Hulzebos, die naast vitaliteitsmanager ook fanatiek bootcampinstructeur is, is vitaliteit een breed begrip. “Voor mij betekent vitaliteit een combinatie van leefstijl, mindset, omgeving en zingeving. Bij Mediahuis willen we zoveel mogelijk vitale medewerkers en dus bieden we hen de ruimte en de tools om daaraan te werken. Vitale werknemers zitten namelijk goed in hun vel, ze zijn veerkrachtig, kunnen met tegenslag omgaan en presteren beter.”

Mediahuis padeltoernooi
Dus startte Hulzebos met een pakket aan stimulerende acties. “We motiveren onze medewerkers om op hun gezondheid te letten met sport, fruit en aandacht voor bewegen.” Zo zette HR een foodtruck met vers fruit bij de ingang van het hoofdkantoor en kwam er een Mediahuis padeltoernooi. Erik Scherder (hoogleraar klinische neuropsychologie) hield een workshop over het effect van bewegen op de hersenen, Els van der Helm (slaapexpert) gaf het startsein voor slaapbegeleiding, Jitske Kramer (corporate antropoloog) inspireerde over diversiteit en inclusie en medewerkers kunnen fitcoins sparen met sporten en die dan inruilen voor cadeaus.

Signalen bespreken
Vanuit de bedrijfsgezondheidszorg leveren de professionals van Zorg van de Zaak I&V hun bijdrage aan het operationaliseren van vitaliteit. Een van die professionals en spin in het web is bedrijfsarts Tiny van de Mars. “Uit de gesprekken pikken we op trendniveau signalen van medewerkers op, die we bespreken met Mireille”, vertelt Van de Mars die vanaf 2020 bij Mediahuis gedetacheerd is. “We kijken wat ons opvalt: waar lopen de medewerkers tegenaan, wat zijn er voor trends? Als we een patroon zien, maakt Mediahuis er beleid op of pakken we het samen projectmatig op.”

Rood stoplicht
Zo gaf Zorg van de Zaak tijdens de lockdown terug dat met name jonge, single collega’s en collega’s met jonge kinderen het extra zwaar hadden. Voor de kinderen zorgen én je werk doen terwijl je met zijn allen thuis opgesloten zit, is heel pittig. In samenspraak met HR bood Zorg van de Zaak heel Mediahuis een online vragenlijst aan, waarbij de uitkomst de kleuren van een stoplicht had. Bij rood licht konden de medewerkers ervoor kiezen om door te praten met een coach van Zorg van de Zaak. “Dat werd echt heel erg gewaardeerd”, zegt Swanenberg.

Alcoholgebruik onder medewerkers
Ook het gloednieuwe alcohol, drugs en medicijnenbeleid (ADM) van Mediahuis is een coproductie. In hun maandelijkse overleg signaleerde POB Peggy Verhoef bij Hulzebos dat (onzichtbaar) alcoholgebruik onder medewerkers, net als in de rest van de maatschappij, ook bij Mediahuis een topic is. “Alcohol-, drugs- en medicijngebruik zijn vaak een stille bedreiging van vitaliteit”, weet Hulzebos. “ Hoe herken je de signalen van overmatig gebruik bij jezelf en collega’s? En ook, hoe ga je het gesprek aan, want op dit onderwerp rust een taboe.” Ze werkten het uit in een korte handleiding en deelden het op intranet. De reacties laten zien dat het onderwerp de mensen bezighoudt.

Netwerk van professionals
Volgens Swanenberg voegt Zorg van de Zaak I&V waarde toe. “Ze geven me rust op operationeel niveau doordat ze alles regelen, van oproepen voor de bedrijfsarts tot een eventuele doorverwijzing of een blik van een andere expert. Ik huur drie specialisten in maar er zit een heel netwerk aan bekwame zorgprofessionals achter, waaronder bedrijfsmaatschappelijk werkers en psychologen. Daarmee zijn ze ook op strategisch niveau een sparringpartner.”

Samen groeien
De detachering is inmiddels uitgegroeid tot een partnerschap, zegt Swanenberg. “We overleggen voortdurend. Dit valt ons op, we krijgen deze signalen, hebben jullie daar al plannen op, zullen we er naar kijken? Op die manier groeien we samen en dat is wat je wil. Zorg van de Zaak houdt ons scherp.”