Zorgen dat medewerkers bij persoonlijke tegenslag in vertrouwen hun verhaal kunnen doen. Samen denken we mee over oplossingen om uitval te voorkomen.
Het vergt moed om problemen onder ogen te kunnen zien. Erover praten is vaak een eerste stap om die problemen aan te pakken. Speciaal voor dit belangrijke moment bestaat ons Employee Assistance Program (EAP). Met behulp van dit programma kunnen je medewerkers anoniem in compleet vertrouwen hun hart luchten over allerlei persoonlijke zaken die misschien van invloed zijn op het functioneren. Denk aan problematisch alcohol- of drugsgebruik, overbelasting door mantelzorg, relatieproblemen, ingrijpende emotionele gebeurtenissen en financiële of juridische zaken.
Bij dit soort onderwerpen is vaak behoefte aan een luisterend oor. Dat is precies waar onze bedrijfsmaatschappelijk werkers goed in zijn. Als het nodig is, geven ze ook voorlichting of advies en verwijzen ze medewerkers door naar bepaalde instanties of hulpverleners. Het EAP heeft een laagdrempelig karakter. We helpen medewerkers om overzicht in hun problemen te krijgen en hoe ze die kunnen oplossen.
Als medewerkers lekker in hun vel zitten, nemen ze dat gevoel mee naar hun werk. Alleen heeft iedereen wel eens te maken met momenten dat het allemaal even wat minder gaat. Die disbalans kan allerlei oorzaken hebben. Erover praten blijkt in de praktijk vaak lastig. Slechts een op de vijf medewerkers durft dit soort dingen te bespreken op het werk. Hulp vanuit neutrale hoek kan soelaas bieden. Met gerichte coaching helpen we op verschillende manieren. Samen gaan we op zoek naar het opnieuw vinden van balans, zodat een medewerker stabiel inzetbaar blijft.
We hebben verschillende coachtrajecten. Zo bieden we mental check-up gesprekken, loopbaancoaching, budgetcoaching en life counseling aan. En we coachen leidinggevenden die ondersteuning nodig hebben in hun rol als casemanager.
Met een mental check-up voorkom je verzuim. Er kan van alles aan de hand zijn in het leven van een medewerker waardoor het ook op het werk even wat minder gaat. Soms gaat het om persoonlijke issues. Maar ook de grotere dynamiek van digitalisering en een werkveld dat doorlopend verandert, kunnen van invloed zijn op een verstoorde werk- privébalans. Door dit soort problemen tijdig een plekje te geven met behulp van een mental check-up, verminder je stress op voorhand.
Waar sta ik eigenlijk in mijn carrière? Zit ik nog op mijn plek? Past de organisatie waarvoor ik werk nog wel bij me? Ben ik toe aan iets nieuws? Lang twijfelen over dit soort vragen kost bakken met energie. En dat vertaalt zich weer in de manier waarop iemand functioneert. We helpen medewerkers met het vinden van antwoorden. Daarmee helpen we jouw bedrijf. Iemand die zich geen zorgen meer maakt over dit soort vragen, presteert namelijk ongetwijfeld beter.
Financiële zorgen kunnen er flink inhakken. Voordat je het weet, wordt die stress nog groter omdat het door alle spanningen ook niet meer lekker loopt op het werk. Hulp voor je medewerkers schakel je dus het liefst zo vroeg mogelijk in. Zo zorg je ervoor dat overzicht ontstaat en er financiële rust komt, waarmee je mogelijke uitval voorkomt.
Iedereen kan te maken krijgen met mentale klachten die voortkomen uit levensvragen en psychosociale uitdagingen. Dat kan van alles zijn. Gebrek aan motivatie, ziekte, verlies van een dierbare of een scheiding. We helpen op dit soort momenten met life counseling. Life counseling geeft richting en betekenis en voorkomt dat werken even niet meer lukt.
In ieder bedrijf of organisatie kunnen wel eens conflicten ontstaan. Vaak lossen die zich al op na een goed gesprek, soms is er een neutraal persoon van buitenaf nodig wanneer de partijen er zelf niet meer uitkomen. Mediation of conflictbemiddeling is een duurzame manier om geschillen samen op te lossen.
Zoals bij veel problemen, kan er bij geschillen op het werk sprake zijn van wederzijds onbegrip of verstoorde communicatie. Juist dan heb je iemand nodig die de boel overziet, alle partijen probeert te begrijpen en bemiddelt. Onze bedrijfsmaatschappelijk werkers kunnen dit als geen ander. Ze zijn er voor alle betrokken partijen en zoeken dus ook naar oplossingen die voor iedereen werken.
Sociale veiligheid vormt de basis om optimaal en onbevangen te kunnen werken. De grens van ongewenst en/of grensoverschrijdend gedrag is voor iedereen anders. Erover praten binnen de organisatie helpt, maar het kan lastig zijn om het onderwerp aan te kaarten. We helpen hoe je binnen jouw organisatie het op een zo laagdrempelige mogelijk manier bespreekbaar maakt en het best met ongewenst gedrag omgaat.
De inzet van een vertrouwenspersoon is niet verplicht, maar vaak wel aan te raden. Zo zet je direct een stap in de juiste richting om grensoverschrijdend gedrag te beperken en te voorkomen.
Én voor de medewerker is het fijn om iemand in vertrouwen te kunnen nemen. Iemand die discreet en makkelijk toegankelijk is. Daar zijn onze vertrouwenspersonen voor.
Juist op de momenten dat iemands leven helemaal op zijn kop staat door een traumatische gebeurtenis, kun je goed werkgeverschap tonen. Begrip en begeleiding zijn cruciaal als zoiets ernstigs gebeurt. Je staat er niet alleen voor op zo’n moment dat ook voor jou als werkgever erg ingrijpend kan zijn. We zijn gespecialiseerd op het gebied van traumabegeleiding en geven de juiste steun, opvang en nazorg voor medewerkers. Daarmee voorkom je dat door een Post Traumatische Stress Stoornis (PTTS) de klachten nog ingrijpender worden dan ze al zijn.
Een traumatische gebeurtenis kan overal plaatsvinden. Denk op het werk bijvoorbeeld aan agressie aan de balie of een ongeluk in het bedrijf. Ook wanneer een collega in de thuisomgeving plots iets ernstigs meemaakt, kan dit grote gevolgen hebben. Een medewerker kan angst, verdriet en psychische en fysieke klachten de hele dag meedragen. Thuis en op het werk. We helpen jou en je medewerker zo snel mogelijk met traumaopvang en -begeleiding en nazorg om deze gebeurtenis zo goed mogelijk te verwerken.
Een alcohol-, drugs-, gokverslaving of eetstoornis is bijna nooit alleen te overwinnen. Daarbij heb je hulp nodig. Hoewel een verslaving niet altijd aan iemand te zien is, heeft het vaak grote impact op iemands functioneren op het werk en in de privésfeer. Erover spreken wordt meestal als taboe ervaren. Voor de eerste stap richting het overwinnen van de verslaving bieden we professionele ondersteuning.
Als het gaat om verslavingszorg en verslavingskunde staan we letterlijk en figuurlijk dicht bij de cliënt en bieden een persoonlijke aanpak. Of het nu gaat om preventie, kortdurende of specialistische behandeling of intensieve zorg en begeleiding. Een zo gewoon mogelijk leven lijden, geeft bij een verslaving vaak houvast. We bieden daarom ook ambulante zorg. Dat wil zeggen dat medewerkers niet worden opgenomen. Ze komen voor dag- of avondbehandeling naar de kliniek waarna ze gewoon weer naar huis of naar het werk kunnen gaan. Welke behandeling ze ook kiezen: we streven naar een duurzame controle over elke vorm van verslaving.
Te veel, te weinig, erg ongezond of weinig gevarieerd eten: het zijn verschillende vormen van eetstoornissen die allemaal impact hebben. Wie gezond leeft en eet, voelt zich ook beter in z’n vel op het werk en is daardoor vaak productiever. Het is voor sommigen best een uitdaging om een gezonde leefstijl aan te houden. Een speciaal traject maakt medewerkers in zes maanden tijd bewust van een gezondere leefstijl. Individuele consulten en E-health modules kunnen je medewerkers helpen zo gezond mogelijk te leven.
Een medewerker met schulden schreeuwt dat meestal niet van de daken. Toch is het belangrijk iemand snel te kunnen helpen als hier sprake van is. Onze budgetcoaches weten wat ze moeten doen om op tijd perspectief te geven. Zo belandt de medewerker niet van de regen in de drup, zodat spanning over schulden niet ook doorsijpelt op het werk.
Overzicht krijgen en ordenen van de financiële administratie. Dat zijn belangrijke stappen wanneer iemand schulden heeft. Onze schuldhulpverleners helpen daarbij. Voor bedrijven hebben we verschillende programma’s die medewerkers bijstaan orde op zaken te stellen. Overigens heeft de helft van de medewerkers met schulden een modaal tot bovenmodaal inkomen. Het overkomt meer mensen dan je misschien denkt. Schulden overwinnen, zorgt vaak voor een enorme opluchting. En dat merk je ook op de werkvloer.
Een medewerker die moeder wordt, wil je als werkgever vanzelfsprekend zo goed mogelijk bijstaan. Maar hoe? Er komt immers ontzettend veel op iemand af voor en na een geboorte. We leveren zorg en advies tijdens de zwangerschap, na de bevalling en bij de terugkeer naar het werk. Daardoor kan een medewerker veilig, gezond en prettig blijven werken tijdens de zwangerschap en de periode na het zwangerschapsverlof.
De kraamtijd is vaak de mooiste, maar ook meest intense periode in iemands leven. Onze kraamverzorgenden helpen een medewerker om deze tijd zo ontspannen mogelijk te beleven. Veiligheid, verzorging en voeding staan voorop. Daarnaast helpen onze kraamverzorgenden met medische zorg en allerlei praktische zaken. Ze bieden namelijk meer dan alleen goede kraamzorg. Hoe relaxter jouw medewerker de kraamperiode beleeft, des te meer energie zij heeft om na verloop van tijd weer fijn aan het werk te kunnen gaan.
Juist op de momenten dat het nodig is, bieden wij jouw organisatie en medewerkers ondersteuning en zorg. Onze services gaan uit van een aanpak op basis van vier pijlers.