1 op de 8 medewerkers is het slachtoffer van pesten
Dit blijkt nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het ministerie van Veiligheid en Justitie. “Pesten is structureel. Het gebeurt telkens opnieuw en is gericht naar steeds dezelfde persoon”, vertelt Laura Willemse, voorzitter van Stichting Pesten op de Werkvloer. “De meest voorkomende vorm van pesten is iemand isoleren en negeren.” De slachtoffers geven aan dat ze emotionele of psychologische problemen ervaren, zoals stress, slapeloosheid, spijsverteringsklachten. De Stichting Pesten op de Werkvloer wil dat de verantwoordelijkheid voor het aanpakken van pesten niet bij het slachtoffer ligt, wat nu veelal het geval is. Pesten is immers schadelijk voor het hele team. Willemse: “Het is in ieders belang om voor slachtoffers op te komen en te zorgen dat collega’s geen pestgedrag vertonen.”
Hulp nodig?
Omgaan met intimidatie of agressief gedrag is niet altijd makkelijk. Zelfverzekerd kunnen handelen en weten wat je zelf kunt doen, helpt je medewerker verder. Met een training versterkt de medewerker zijn mentale weerbaarheid, en leert controle te behouden over de situatie. Dat vermindert mentale en fysieke klachten die uit ongewenst gedrag kunnen voortkomen.