Concentratieproblemen de baas door breinvriendelijk werken

Dat ons brein overuren draait in deze digitale samenleving is niets nieuws onder de zon. Maar de coronacrisis blijkt een extra prikkel voor het brein. Dat stelt de Vlaamse neuropsychiater Theo Compernolle in NRC. Niet alleen de onzekerheid, onduidelijkheid en angst over het virus maakt dat we ons brein uitputten, maar ook het constant volgen van het nieuws. Het versnipperd, vluchtig en oppervlakkig scannen en opnemen van informatie werkt ontzettend belastend voor ons brein. Het heeft grote invloed op onze concentratie. Die brokkelt namelijk af. Compernolle: ‘Onheil werkt verlammend en vernauwend voor het menselijk brein. Daarom is het zo funest om telkens tussendoor het nieuws te checken. Ook zorgt het voor aandachts- en geheugenproblemen’.

Aandacht als spier die je kunt trainen

Het continu checken van nieuws tijdens het werk is volgens hem belastend voor de productiviteit: ‘Aandacht is een spier. Die moet je blijven trainen’. Wanneer je gestoord wordt terwijl je in diepe concentratie zit, duurt het tot wel een half uur voordat je dezelfde mate van concentratie terugkrijgt.

Tips voor meer concentratie

Bescherming van je brein is belangrijk om geen schade op te lopen. Zo geef je je hersenen de ruimte:

  • Werk in blokken waarbij je bepaalt tijdens welk blok je gefocust werkt en in welk blok je ad hoc taken uitvoert (zoals bellen of eenvoudige mailtjes beantwoorden). Afwisseling tussen diep denkwerk en pauzes is ontzettend belangrijk voor het brein om inzichten en informatie te archiveren.
  • Leg tijdens het blok gefocust werken je telefoon weg en zet pushberichten uit.
  • Blijf tijdens de pauze weg van schermen, maak een wandeling, ruim je huis op of bel een vriend of familie. Wanneer je weer begint met werken ben je scherper en creatiever.

Twee jaar geleden startte Zorg van de Zaak Netwerk de campagne Breinvriendelijk werken om meer aandacht te vragen voor het brein op de werkvloer. Wilt u hier meer over weten? Lees dan meer op onze website.