Hoe houd ik mijn bedrijf gezond? Zes tips voor ondernemers voor een gezond bedrijf

Lenneke Arts, MKB Servicedesk

Zijn jouw medewerkers fit en energiek? Als ondernemer kun je de gezondheid van je personeel stimuleren. Zo bouw je aan een gezond bedrijf.

1. Vitale medewerkers maken een gezond bedrijf

Gezonde medewerkers zijn essentieel voor een gezond bedrijf, dat spreekt voor zich. Maar wist je dat het voorkomen van verzuim je ook veel geld kan besparen? Een zieke medewerker kan je namelijk maar liefst 250 tot 400 euro per dag kosten. Door in te zetten op preventie, kun je verzuim in bepaalde gevallen verkorten of zelfs helemaal voorkomen. Tel uit je winst!

2. Fysieke of mentale klachten

In een bedrijf met gezonde werknemers komen lichamelijke en fysieke klachten minder voor. Daar werken vaak bevlogen mensen met een verhoogde productiviteit. Onder lichamelijke klachten verstaan we niet alleen griep en verkoudheid, maar ook bijvoorbeeld: rugklachten, nekpijn en stijve schouders. Wanneer je medewerkers een fysiek beroep hebben, bijvoorbeeld in de bouw, zijn daar ook specifieke risico’s aan verbonden.

Houd daarom ook rekening met de mentale gezondheid van je medewerkers. Hoe zitten ze in hun vel? Hebben ze plezier in hun werk en liggen ze goed in de groep? Uit onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers met psychische klachten veel langer thuis blijven dan gemiddeld. Zij bleven namelijk 59 werkdagen ziek thuis, tegenover 14 werkdagen gemiddeld (bron: CBS)

3. Signaleer problemen op tijd

Verzuim is een indicatie dat het niet goed gaat met een medewerker, maar niet iedereen laat gezondheidsproblemen op dezelfde manier zien. Gezondheid gaat namelijk verder dan elke dag op het werk verschijnen. Sommige mensen willen bijvoorbeeld niet laten merken dat ze eigenlijk ergens last van hebben, omdat ze jou en hun collega’s niet tot last willen zijn.

Claudia Kuijer, Directeur Naviva Kraamzorg, herkent dit: “Bedrijven onderschatten de gevoelens die kunnen leven onder het personeel. Neem bijvoorbeeld het verplichte thuiswerken, dat kan een flinke impact hebben op je medewerkers. Hier wordt helaas maar weinig over gepraat. Voor je het weet is de focus in gesprekken alleen op de coronamaatregelen en het bedrijf gericht. Gesprekken die wel worden gevoerd, gaan met name over de resultaten of inhoud van het werk.”

Laat je werknemers zien dat je hun gezondheid belangrijk vindt. Dit is meer dan hen individueel eens een goedkeurende klop op de schouder geven onder een begeleidend mompelend ‘fijn dat je er weer bent’. Neem als ondernemer eens rustig de tijd om te ontdekken hoe het echt met iemand gaat.

4. Laat regelmatig een Risico-inventarisatie uitvoeren

Als je een gezond bedrijf wilt creëren, is het dan ook belangrijk om regelmatig een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) te doen. Dit geeft je een goed inzicht in de risico’s binnen je bedrijf op het gebied van veiligheid, gezondheid en psychosociale arbeidsbelasting. Ook is het bijvoorbeeld belangrijk om hier ook de risico’s omtrent het coronavirus in mee te nemen. Goed om te weten: je bent verplicht om zo’n inventarisatie uit te voeren. De Inspectie SZW kan deze opvragen ter controle.

Sinds de uitbraak van het coronavirus werken we voornamelijk thuis, hierdoor lopen je medewerkers andere risico’s dan op kantoor. Daarom wordt tegenwoordig ook gecontroleerd of de thuiswerkplek in orde is en hoe het staat met de psychosociale arbeidsbelasting van je medewerkers. Zorg daarom dat de RI&E altijd herzien wordt wanneer er nieuwe werksituaties ontstaan, zoals nu in coronatijd het geval is. Je kunt zelf een RI&E uitvoeren, of een derde partij inhuren om dit voor je te doen.

Op basis van je RI&E kun je een goed beleid opzetten op het gebied van gezondheidsmanagement. Bij veel ondernemers verdwijnt deze in de onderste lade. Zonde, je kunt er je voordeel mee doen. Bij kleine bedrijven gaat gezondheidsmanagement meestal wel vanzelf. Grotere bedrijven (vanaf ongeveer vijftig werknemers) doen er goed aan beleid op te zetten rondom gezondheidsmanagement.

5. Gezondheidsproblemen voorkomen

Behalve dat je je richt op de risico’s, is het nog belangrijker om je te richten op preventie en je te richten op je gezonde populatie, bijvoorbeeld via een vitaliteitsprogramma. Deze kun je bekostigen met de werkkostenregeling. Houd je je gezonde mensen vitaal, dan kun eventueel verzuim voorkomen en daarmee zorgen voor een gezond bedrijf.

Wandelen voor een gezond bedrijf

Voldoende beweging is hier een belangrijk onderdeel van. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met het hele team te gaan wandelen. Dit is een goede manier om met stress om te gaan en weer even op te laden. Een groot voordeel van wandelen is dat je er geen speciale kleding of benodigdheden voor hoeft aan te schaffen.

Vrijwel iedereen kan de deur uit stappen en een stukje gaan lopen. Volgens loopbaan- en wandelcoach Ingeborg Steinvoord word je door wandelen zelfs creatiever. Het zorgt er namelijk voor dat je hersenen nieuwe verbindingen maken. Een goede reden dus om de volgende meeting wandelend te doen.

6. Preventief Medisch Onderzoek (PMO)

Om de gezondheid van je werknemers in de gaten te houden, kun je bijvoorbeeld een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aanbieden. Daarmee laat je zien dat je hun gezondheid hoog in het vaandel hebt staan. Een nadeel hiervan is volgens Nijhoff dat het vooral gezonde werknemers zijn die meedoen aan dit soort onderzoeken. “Zij willen alleen een bevestiging van wat ze eigenlijk al weten: dat ze gezond zijn. De mensen die dat niet zijn, vrezen vaak voor de uitslag en doen daarom vaak niet mee aan deze niet-verplichte onderzoeken.”

Over het algemeen geldt ook: maak het thema gezondheid op het werk leuk. Juist voor de werknemers die er wellicht wat minder mee bezig zijn. Daag ze uit en betrek ze erbij. Zet gezondheid bijvoorbeeld op de agenda van werkoverleggen. Goede communicatie over het nut en de noodzaak van deze onderzoeken is van groot belang.