Breinvriendelijk werken het medicijn tegen cognitieve overload

Steeds meer werknemers hebben last van een zogenaamde ‘cognitieve overload’: een overvloed aan informatie. De ontwikkeling van de informatietechnologie brengt veel mentale overbelasting onder werknemers teweeg. Bijna een op de vijf medewerkers ervaart dit soort klachten. Dat is niet zo gek als je bedenkt dat we in 2011 al meer dan vijf keer zoveel informatie tot ons namen dan in 1986 (dat staat gelijk aan het lezen van 175 kranten op een dag). Ons brein heeft dezelfde reactie op het piepje van het brandalarm of een klop op de deur als bij een notificatie. Het lichaam maakt in beide gevallen stresshormonen aan. Om klachten die daaruit voortvloeien voor te zijn, helpen goede vaardigheden om om te gaan met die informatiedruk en ons brein te behoeden voor concentratieverlies en uitputting.

Iris van den Burg, psycholoog bij Skils: “Wij ontwikkelden het gedachtegoed van Breinvriendelijk werken.” Het gaat daarbij niet alleen om het uitzetten van je notificaties op je telefoon. Het gaat om individuele werkgewoonten, inrichting van je werkomgeving en duidelijke afspraken tussen werknemers onderling en met de werkgever. Iris: “Een van de concrete tips die we geven is Outlook zo in te stellen dat afspraken standaard 50 minuten in plaats van een uur duren. Dit stimuleert het nemen van een focus- of breinherstelmoment.”

Heb jij medewerkers die bewuster willen omgaan met herstel van het brein? Meld ze dan aan voor de prikkelsessie Breinvriendelijk (thuis)werken.

 

Bron: https://bgmagazine.nl/breinvriendelijk-werken/ 
https://www.trouw.nl/cultuur-media/notificatie-klinkt-als-een-klop-op-de-deur~b73137992/