PERSBERICHT: Zorg van de Zaak en FC Utrecht maken werknemers weerbaarder
Utrecht, 23 november 2016 – Vandaag trappen Zorg van de Zaak en FC Utrecht met een relatie-event de campagne ‘Sterker op het Werk’ af. Met deze campagne agenderen zij het thema weerbaarheid op de werkvloer met als doel werknemers zelfbewust en sterker te maken tegen grensoverschrijdend gedrag en werkstress.
Samenwerking voetballers en professionals
Vanuit Stadion Galgenwaard, de thuisbasis van FC Utrecht, wordt de campagne Sterker op het Werk afgetrapt met interactieve workshops onder leiding van professionals van Zorg van de Zaak en voetballers van FC Utrecht. Onder andere de spelers Mark van der Maarel, Yassin Ayoub en Robbin Ruiter laten tijdens deze workshops zien hoe zij omgaan met werkstress, prestatiedruk en grensoverschrijdend gedrag. Ook spreken keynotesprekers als Nederlands beste scheidsrechter Björn Kuipers, psychiater Bram Bakker en algemeen directeur van FC Utrecht, Wilco van Schaik, over presteren onder druk. Hierbij maken zij een vergelijking tussen mentale weerbaarheid op de werkvloer en in topsport.
Kwetsbaarheid spelers
Wilco van Schaik, algemeen directeur van FC Utrecht: “Ik ben er maar wat trots op dat onze spelers zich hebben geleend voor deze mooie en goed doordachte campagne. ‘Sterker op het Werk’ legt een aantal maatschappelijke problemen op ingetogen wijze bloot en het is bijzonder dat actieve voetbalspelers zich op deze kwetsbare manier durven te laten zien. Het mag geen geheim zijn dat de voetballerij een omgeving is waar de thema’s van deze campagne zich dagelijks keihard voordoen. Of dat nou de verwachtingen of de verwensingen van het publiek zijn óf de druk die je jezelf oplegt. De spelers hebben geleerd hiermee om te gaan en delen die kennis en ervaring nu met het bedrijfsleven. Uniek en een echte eye-opener!”
Desastreuze invloed
Marius Touwen, directeur-eigenaar Zorg van de Zaak Netwerk: “Onze professionals signaleerden dat een gebrek aan weerbaarheid één van de belangrijkste oorzaken is voor problemen in de werk- en privésfeer. Op basis daarvan is nader onderzoek uitgevoerd dat dit gegeven heeft bekrachtigd. Zo blijkt bijvoorbeeld dat ongewenst gedrag niet alleen een desastreuze invloed heeft op de teamsituatie, maar dat het ook de thuissituatie negatief beïnvloedt. Het zou mooi zijn als deze campagne bijdraagt aan het sneller herkennen én erkennen van dit soort problematiek, zodat passende hulp op tijd geboden kan worden om erger te voorkomen.”
Over de campagne ‘Sterker op het Werk’
Ruim 1,2 miljoen werknemers hebben het afgelopen jaar te maken gehad met discriminatie, pesten en (seksuele) intimidatie op het werk. In combinatie met een hoge werkdruk verdubbelt ongewenst gedrag de kans op psychische klachten, die een belangrijke oorzaak zijn van verzuim. Daarom zetten Zorg van de Zaak en FC Utrecht zich samen in om het belang van mentale weerbaarheid onder de aandacht te brengen in de strijd tegen werkstress. De campagne loopt van 23 november tot 15 december, waarna Zorg van de Zaak en FC Utrecht zich blijven inzetten voor een veilige werkomgeving.
Over Zorg van de Zaak Netwerk
Zorg van de Zaak is een netwerk van bedrijven op het gebied van bedrijfszorg, leefstijlzorg en medische zorg, met ruim 3000 medewerkers en een omzet van 250 miljoen euro. Tot het netwerk behoren een bedrijfszorgdienstverlener én diverse expertisebedrijven op het gebied van arbeidsomstandigheden, mobiliteit, re-integratie en loopbaan (Margolin), schuldhulpverlening (Grip), eetstoornissen (Co-eur), bedrijfsmaatschappelijke issues (Gimd), psychische klachten (Skils), Christelijke GGZ (In de Bres) en Payrolling (LPD). Kortom, organisaties die helpen om medewerkers gezonder te (kunnen) laten werken, verzuim te beperken en de inzetbaarheid van medewerkers te verhogen. Verder biedt het Netwerk ook nog medische zorg met het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk. Het daarbij behorende Brandwondencentrum staat nationaal en internationaal aan de top.