‘De trend om continu bereikbaar te zijn, loopt aan tegen zijn menselijke limieten’

Als de boog altijd gespannen staat, liggen stressgerelateerde en psychische klachten op de loer. Om meer aandacht te vragen voor het brein op de werkvloer heeft Zorg van de Zaak de landelijke campagne “Breinvriendelijk werken” gelanceerd. Suzanne van den Bel, recruiter bij Zorg van de Zaak Netwerk, vertelt over het belang van het toepassen van breinvriendelijke technieken in werk.

‘Het psychisch verzuim neemt toe in Nederland. Mentale overbelasting is aan de orde van de dag. Als we nu niet ingrijpen, stevenen we af op een nog groter probleem over vijf jaar. De trend om continu bereikbaar te zijn, loopt aan tegen zijn menselijke limieten. Zoveel prikkels, de hele dag door: dat houden we met elkaar niet vol.

Het is hoog tijd dat we goed voor ons brein gaan zorgen. Je hebt er maar één van. Mensen zijn zich steeds meer bewust van het belang van gezond eten, plannen een wandeling na de lunch om aan de gewenste aantal stappen te komen voor je stappenteller en gaan regelmatig sporten. Goed voor je brein zorgen zou onderdeel moeten worden van een gezonde leefstijl.

Bij Zorg van de Zaak gaan we hier de komende tijd aandacht aan besteden met trainingen en workshops. En door er met elkaar afspraken over te maken, bijvoorbeeld dat je elkaar op bepaalde tijden niet stoort zodat mensen met focus ergens aan kunnen werken. We zijn nog niet 100% breinvriendelijk, maar dat is het doel waar we met elkaar naar streven. De brede expertise die we in huis hebben, bundelen we met onze eigen ervaringen. Daardoor kunnen we onze klanten nog beter helpen en met elkaar werkend Nederland gezond maken.

Werknemer en werkgever moeten dit onderwerp samen oppakken door het maken van wederzijdse gedragsafspraken. Werknemers door zelf na te denken over hoe ze hun takenpakket zo goed mogelijk kunnen vervullen. Als je weet dat je een stuk moet schrijven, zoek dan een rustige omgeving op en zet je telefoon uit.. En spreek met elkaar af dat je na werktijd geen appje meer naar je collega stuurt. Of dat je tijdens een vergadering allemaal je mobiele telefoons uitzet.

Breinvriendelijk werken vraagt om een andere focus: in plaats van timemanagement, hoe veel tijd heb ik om een klus te doen, kijken we naar aandachtsmanagement: wat heb ik nodig om deze klus met oprechte aandacht te doen en daarmee tot een goed resultaat te komen?

Wat ik wil bereiken met deze campagne? Dat werkend Nederland inzicht krijgt in hoe met elkaar onze werkzaamheden zo te organiseren dat ons brein er wel bij vaart. Daardoor neemt niet alleen de kwaliteit van ons werk toe maar misschien nog wel het belangrijkste: ons werkplezier groeit.’

Neem contact op met Suzanne
Bel 06 15 52 91 25 of vul onderstaand formulier in.