‘Ik kijk niet naar klachten, maar naar mogelijkheden’
Werknemers doorlopen verschillende fases in hun leven, zowel in hun werk als privé. Van de eerste baan tot het pensioen: al deze fases kunnen stress met zich meebrengen. Om hier meer aandacht voor te vragen, lanceert Zorg van de Zaak Netwerk de campagne ‘Weet jij wat er speelt?’. Carola de Laat is inzetbaarheidscoach bij Zorg van de Zaak. In onderstaand verhaal vertelt zij hoe zij omgaat met het thema levensloopstress.
‘Voordat ik inzetbaarheidscoach werd, werkte ik dertien jaar als verzuimconsulent. Indertijd zag ik echter dat bij meer dan de helft van de langdurige ziekmeldingen niet-medische kwesties een rol spelen, zoals een echtscheiding, het overlijden van een dierbare of financiële problemen. Als inzetbaarheidscoach vul ik dit gat, als spin in het web tussen de werkgever, werknemer en bedrijfsarts. Ik bespreek dus geen gezondheidsklachten, maar help de werkgever en de werknemer met praktische oplossingen voor niet-medische problemen.
Zoek samen naar een oplossing
Als inzetbaarheidscoach sta ik dichter bij de werkgever dan in mijn vorige rol. Ik help niet alleen met de re-integratie van werknemers, ik adviseer de werkgever ook. Ik zie het bijvoorbeeld als één van mijn taken om de werkgever uit te leggen dat hij altijd samen met de werknemer een oplossing zoekt voor problemen die zich voordoen. Op die manier valt langdurige uitval vaak te voorkomen.
Durf door te vragen
In de praktijk is dit natuurlijk vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Werkgevers hebben veelal de neiging om niet door te vragen bij een langdurig afwezige werknemer, omdat ze denken dat ze dan te bemoeierig overkomen. Bovendien denken werkgevers vaak dat ze voor hun werknemers toegankelijk genoeg zijn, zodat de werknemer hen wel benadert als er iets is. Het probleem is echter dat werknemers net dat stapje niet durven te zetten. Zij het uit angst, zij het uit schaamte.
Maak het niet te groot
Meestal is een oplossing voorhanden, maar dan moet iemand wel de stap zetten om in gesprek te gaan. Dat is precies waar ik voor zorg: ik faciliteer gesprekken tussen de werkgever en werknemer, om problemen op te lossen en langdurig verzuim te voorkomen. Het is daarbij de kunst om zaken niet groter te maken dan ze zijn, maar gewoon te zoeken naar een praktische oplossing voor het probleem. Ik kijk niet naar klachten, maar naar mogelijkheden. Een driegesprek met werkgever en werknemer is daarin de sleutel.
Evalueer
Elke casus vraagt om een andere aanpak. Soms is het nodig om werknemers door te sturen naar andere hulpbronnen die Zorg van de Zaak ook levert, omdat een diep liggend, structureel probleem moet worden aangepakt door bijvoorbeeld bedrijfsmaatschappelijk werk of schuldhulpverlening. Ook zorg ik er altijd voor dat er evaluaties plaatsvinden. Het zou mooi zijn als zowel werkgever als werknemer iets van het driegesprek leren en de drempel om in gesprek te gaan is weggenomen.’
Om verzuim te voorkomen biedt Zorg van de Zaak voor MKB’ers de inzetbaarheidscoach aan. Wil je meer weten? Bekijk dan deze pagina of bel vrijblijvend met de klantteams.