Week van de Werkstress: ‘Vraag eens hoe het gaat’
Interview over hoe verbinding leidt tot minder miscommunicatie en stress.
Het thema van de Week van de Werkstress dit jaar is verbinding. Beter contact met je medewerkers helpt namelijk om stress en uitval te voorkomen. Bedrijfsarts Judith Laan (Zorg van de Zaak) vertelt hoe dat werkt en wat je kunt doen voor meer verbinding en minder stress in jouw bedrijf.
Wanneer heb je voor het laatst aan jouw medewerkers gevraagd hoe het gaat? De Week van de Werkstress (13-17 november 2023) is een mooie aanleiding om er eens naar te vragen. Het thema van deze achtste editie is namelijk verbinding.
Communicatieproblemen verergeren stress
“Het is belangrijker dan je denkt om goed contact te hebben met de mensen met wie je werkt”, vertelt ervaren bedrijfsarts Judith Laan van Zorg van de Zaak. “Ik zie in mijn dagelijks werk veel mensen uitvallen met stressklachten. Soms komen die door slechte communicatie met collega’s of leidinggevenden. Mensen zijn bijvoorbeeld onzeker en weten niet of ze het goed genoeg doen. Of ze hebben problemen maar durven er niet over te praten.”
Wie stress heeft of zich niet op zijn plek voelt in het team, heeft de neiging zich terug te trekken. “En zo wordt de verbinding steeds losser”, zegt Laan. “Dat leidt weer tot slechtere samenwerking. Collega’s doen bijvoorbeeld verkeerde aannames over waar iemand last van heeft. En die miscommunicatie zorgt voor nog meer stress.”
‘Gewoon lui’ of problemen?
Een voorbeeld is een medewerker die slecht slaapt door problemen thuis en daardoor moeite heeft het werk af te krijgen. Hij vertelt niets over zijn zorgen op zijn werk en niemand vraagt ernaar. De werkdruk stijgt en collega’s denken dat de werknemer ‘gewoon lui’ is. De werknemer voelt zich steeds minder onderdeel van het team en het wordt lastiger om hulp te vragen. Uiteindelijk is hij zo gestresst en ongelukkig, dat hij het werk helemaal niet meer aankan.
“Het kan een groot verschil maken als een leidinggevende of collega vraagt wat er aan de hand is”, vertelt Laan. “Een ander kan misschien de werklast verlichten of meedenken over oplossingen. En soms helpt het simpelweg als iemand zijn verhaal kan vertellen.”
Werkgever helpt graag, medewerker weet dat niet
Volgens Laan zijn werkgevers over het algemeen zorgzaam voor hun personeel. “Als ze weten dat er iets aan de hand is, denken ze graag mee over oplossingen”, vertelt ze. “Het probleem is vaak gebrek aan verbinding. Als jij als werkgever normaal gesproken weinig contact hebt met je medewerkers, kan een werknemer flink schrikken als ‘de baas’ ineens vraagt hoe het gaat.”
Daarom adviseert ze werkgevers doorlopend te laten zien dat ze geïnteresseerd zijn. “Als jij contact houdt, zie je het ook eerder als iemand zich anders gedraagt. Vertel dan wat je opmerkt, zonder meteen te oordelen. Kortom, leer je mensen echt kennen.”
Voor de ene werkgever is dat lastiger dan voor de ander. “Sommigen denken zelfs dat het niet mag, privé is toch privé?” vertelt Laan. “Maar vragen hoe het met iemand is, dat mag altijd. Andersom ook trouwens: ik vraag zelf regelmatig aan mijn leidinggevende hoe het gaat.”
Drukte? Besteed er aandacht aan
Vragen die je kunt stellen zijn: hoe gaat het? Kan ik iets voor je doen? Als het druk is op de zaak, neem dan even de tijd om te bespreken of je mensen het aankunnen. “Bij veel werkgevers schiet het erbij in, juist in die drukke periodes”, vertelt Laan. “Logisch, want je hebt zelf waarschijnlijk ook veel aan je hoofd. Anderen bespreken het niet omdat ze denken ‘als we het er niet over hebben, bestaat het niet’. Toch is het essentieel om met je team een moment te nemen om daarbij stil te staan, bijvoorbeeld tijdens de donderdag- of vrijdagmiddagborrel.”