Loading...

Ongewenst gedrag

Ongewenst gedrag op het werk kan vele nadelige gevolgen met zich meebrengen. Denk hierbij aan pesten, seksuele intimidatie, discriminatie of agressie door collega’s of klanten. Zo kunnen werknemers last krijgen van overspannenheid of komen ze ziek thuis te zitten. Bij GIMD, een gespecialiseerde zorgaanbieder van Zorg van de Zaak op het gebied van bedrijfsmaatschappelijk werk, werken vertrouwenspersonen met expertise in deze problematiek.

Bel direct met een adviseur

088- 8008500

Vakkundig advies?

Stel uw vraag

Het is uitermate belangrijk om op tijd aan de bel te trekken wanneer iemand te maken krijgt met welke vorm dan ook van ongewenst gedrag.

De werkgever is wettelijk en moreel verplicht het werk zodanig te organiseren dat het geen gevaren met zich mee kan brengen voor de veiligheid en gezondheid van de werknemer. Redenen genoeg om de aanpak van ongewenst gedrag te organiseren en te borgen binnen de organisatie.

Ongewenst gedrag aankaarten

Soms kan een werknemer de dader zelf aanspreken op zijn gedrag. Maar er kan ook een andere aanpak nodig zijn. Bijvoorbeeld als een werknemer het moeilijk vindt om er iets van te zeggen, als de dader zijn gedrag niet aanpast of als er grenzen zijn overschreden. Vaak zie je dat dit soort situaties ook nadelige gevolgen heeft voor iemands privéleven, zoals angst- en stemmingswisselingen of depressieve gevoelens.

Op tijd aan de bel trekken

Zo’n werknemer gaat dan ook niet meer met plezier naar zijn werk. Denk aan het stelselmatig negeren van een collega of het maken van insinuerende opmerkingen. De sfeer op het werk wordt er niet beter op. De werknemer gaat minder goed presteren en kan er letterlijk ziek van worden. Het is dus uitermate belangrijk om op tijd aan de bel te trekken wanneer iemand te maken krijgt met welke vorm dan ook van ongewenst gedrag.

Actief beleid in zetten

Om (preventieve) maatregelen te nemen kan een werkgever kiezen voor het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Zij kunnen slachtoffers opvangen en begeleiden, maar ook optreden als er sprake is van ongewenst gedrag op de werkvloer. Bovendien helpen zij de organisatie om actief beleid in te zetten rondom het voorkomen van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer.

Vertrouwenspersoon GIMD

Bij GIMD, een gespecialiseerde zorgaanbieder van Zorg van de Zaak op het gebied van bedrijfsmaatschappelijk werk, werken vertrouwenspersonen met expertise in deze problematiek. Zij voorzien een werknemer, die met ongewenst gedrag in aanraking is gekomen, van advies, steun en hulp om de situatie te veranderen door nieuwe mogelijkheden te onderzoeken, het gesprek aan te gaan en samen te kijken naar mogelijke oplossingen. Uiteindelijk zal de medewerker zelf een keuze maken, want de vertrouwenspersoon heeft een ondersteunende rol en is geen mediator.

 

Vakkundig advies?'Ongewenst gedrag'

Stel uw vraag

GIMD: Bedrijfsmaatschappelijk werk

GIMD biedt dienstverlening op het gebied van bedrijfsmaatschappelijk werk, traumaopvang, vertrouwenspersoon en mediation. Onze bedrijfsmaatschappelijk werkers inspireren, adviseren, trainen en coachen organisaties en hun werknemers. Ons doel is een effectieve en plezierige werkomgeving te creëren die werknemers energie geeft en waarin doelstellingen en drijfveren van mens en organisatie in balans zijn.

Bezoek de website

Volg GIMD: Bedrijfsmaatschappelijk werk op