Loading...

Agressieve klanten

Steeds vaker worden werknemers geconfronteerd met lastige of agressieve klanten. Denk hierbij aan emotionele chantage, verbaal of fysieke geweld en ook gewapende overvallen. Dat heeft een enorme impact. Het verziekt het werkplezier en kan zelfs leiden tot uitval. Door preventieve maatregelen kan een werkgever zijn werknemers beter leren omgaan met de verschillende vormen van agressie.

Bel direct met een adviseur

088- 8008500

Vakkundig advies?

Stel uw vraag

Agressie van klanten heeft invloed op de mentale weerbaarheid van werknemers. Met als gevolg: onredelijke reacties, hoge stressniveaus, somberheid en cynisme.

Invloed privéleven

Wanneer een werknemer te maken krijgt met agressie, kan dat een zware wissel trekken op iemands privéleven. Mensen zijn vaak enorm onder de indruk van het incident. Soms zelfs zo erg, dat ze thuis nergens anders meer aan kunnen denken. Ze verliezen het vertrouwen in hun omgeving en raken daardoor in zichzelf gekeerd.

Je klein voelen

Maar agressie van klanten heeft ook invloed op de mentale weerbaarheid van werknemers. Zo kunnen ze zich letterlijk klein voelen op het werk. Of leven ze voortdurend met de angst dat het opnieuw kan gebeuren. Met als gevolg: onredelijke reacties, hoge stressniveaus, somberheid en cynisme. Stuk voor stuk negatieve effecten van agressie die kunnen leiden tot een slechte werksfeer, afname in arbeidsproductiviteit, en uiteindelijk ook uitval.

Agressie voorkomen

Door preventieve maatregelen kan een werkgever zijn werknemers beter leren omgaan met de verschillende vormen van agressie. Want wat te doen als een klant boos wordt? Hoe voorkom je dan dat het escaleert? Van belang is dat als zo’n situatie zich voordoet, een werknemer voldoende zelfvertrouwen heeft om hier effectief op in te spelen. In de praktijk betekent dit het ontwikkelen van een klantgerichte houding, waarmee in veel gevallen agressie wordt tegen gegaan.

Meer zelfvertrouwen

GIMD, een gespecialiseerde zorgaanbieder van Zorg van de Zaak op het gebied van bedrijfsmaatschappelijk werk, is erop gericht om een effectieve en plezierige werkomgeving te creëren die werknemers energie geeft. Zo zorgt de training ‘weerbaarheid vergroten’ ervoor dat werknemers (weer) meer zelfvertrouwen krijgen. Een belangrijk doel is het ontwikkelen van zelfbeheersing, zodat werknemers controle krijgen over de eigen gemoedstoestand, ongeacht wat de ander doet. Zo leren ze agressief gedrag te pareren en om te buigen in hun eigen voordeel.

Vakkundig advies?'Agressieve klanten of grensoverschrijdend gedrag'

Stel uw vraag

GIMD: Bedrijfsmaatschappelijk werk

GIMD biedt dienstverlening op het gebied van bedrijfsmaatschappelijk werk, traumaopvang, vertrouwenspersoon en mediation. Onze bedrijfsmaatschappelijk werkers inspireren, adviseren, trainen en coachen organisaties en hun werknemers. Ons doel is een effectieve en plezierige werkomgeving te creëren die werknemers energie geeft en waarin doelstellingen en drijfveren van mens en organisatie in balans zijn.

Bezoek de website

Volg GIMD: Bedrijfsmaatschappelijk werk op