We moeten leren omgaan met de onophoudelijke stroom aan prikkels
Het aantal werknemers met een burn-out stijgt en is weer net zo hoog als voor coronatijd, blijkt tijdens de Week van de Werkstress. De oorzaak ligt er grotendeels in dat we in deze tijd voortdurend met informatie worden overspoeld, denkt gezondheidspsychologe Ulrika Leons, tevens directeur van Skils, onderdeel van Zorg van de Zaak. “We moeten daar beter mee om leren gaan.”
Eén op de zeven werknemers kampt met burn-outklachten, blijkt deze week uit cijfers van het CBS en TNO. Ulrika Leons ziet daarin de digitalisering als belangrijke oorzaak. “Ons leven wordt gekaapt en geleid door informatie. Bij cliënten zien we terug dat het ze moeite kost om taken die diepe focus nodig te hebben in de werkdag te organiseren en daar tijd voor te maken of te krijgen.”
Niet alleen op het werk, maar ook thuis komt er veel informatie op je af: “In je privéleven heb je tegenwoordig ook een administratieve baan, of het nu gaat over je zorgverzekering of de energieprijzen. Dit zorgt ook in je privéleven voor druk.”
Ook valt iets anders op: “Werknemers moeten mentaal steeds schakelen tussen systemen, nieuwe werkwijzes en procedures. In korte tijd moeten ze veel informatie tot zich nemen. Dat vraagt om een mate van psychologische flexibiliteit waar werkgevers op dit moment meer begeleiding in zouden kunnen doen.”