Onervaren afgestudeerde vraagt tijd en aandacht

De vraag naar jonge afgestudeerden stijgt snel. Ze zitten boordenvol talent, kennis, energie en motivatie. Maar sociaal zijn ze vaak nog niet voorbereid op het werken in een organisatiesysteem. Dikwijls lopen ze vast op de werkvloer. Hoe stoer ze ook zijn, jonge afgestudeerden vragen om aandacht en begeleiding.

Bijna een half miljoen gediplomeerden betraden deze zomer fris en onbevangen de arbeidsmarkt. Ze nemen nieuwe kneepjes van hun vak mee, ze zijn gretig en leergierig. Bovenal zijn ze hard nodig in de aantrekkende economie. Acht op de tien schoolverlaters met een hbo-diploma heeft binnen drie maanden een baan. Ook de vraag naar universiteitverlaters groeit. Voor mbo-gediplomeerden zijn er ook volop kansen.

Mondig en zelfverzekerd
Toch vragen afgestudeerde jongeren ondersteuning. Hoewel ze veelal mondig en zelfverzekerd, zijn, kunnen ze niet altijd goed omgaan met alle eisen die aan hen gesteld worden. Het ontbreekt nieuwkomers op de arbeidsmarkt aan strategisch inzicht en vaardigheden. Ze bereiden zich slecht voor op functioneringsgesprekken en hun klachten of kritische houding tijdens het werkoverleg valt vaak verkeerd. Een conflict ligt dan al snel op de loer, met alle gezondheidsrisico’s van dien. Conflicten vormen de grootste bron van stress, aldus recent psychologisch onderzoek.

Vroegtijdig afscheid
Oudere werknemers weten al beter hoe de hazen lopen. Maar junioren zijn nog vaak zoekend, zonder dat ze weten bij wie ze kunnen aankloppen voor hulp. Daardoor wekken jongeren maar al te vaak de indruk dat ze hun werk, hun baas, hun collega’s of hun klanten niet serieus nemen. Bovengemiddeld vaak zijn ze dan ook betrokken bij conflicten op het werk (aldus onderzoek van TNO). Dat leidt regelmatig tot vroegtijdig afscheid. Het contract wordt niet verlengd, men haakt zelf af of eindigt in de lappenmand. Jonge medewerkers blijken dikwijls te worden getroffen door een burn-out, signaleerde TNO.

Dit is kostbare verspilling van talent. Niet uit onwil, maar door te hoge verwachtingen. Werkgevers eisen directe inzetbaarheid en resultaat. Jongeren op hun beurt rekenen op uitdagend werk en goede begeleiding. Hoe stoer ze ook doen, ze zijn nog kwetsbaar. Het onderwijs heeft hen nauwelijks voorbereid op de harde werkelijkheid op de arbeidsmarkt.

Goede begeleiding
Die taak ligt noodgedwongen op het bord van werkgevers. De stijl van leidinggeven is belangrijk om pas afgestudeerden tot hun recht te doen komen. Een goede begeleiding, met een juiste balans tussen sturen en coachen, kan jong personeel helpen om zich te ontwikkelen in het omgaan met allerlei typen van druk. De werkgever profiteert. Jongeren gelden immers als loyaal, leergierig, vaardig met technologie en ijverig. Die positieve eigenschappen komen er pas uit als ze zich gestimuleerd en veilig voelen. Speciale aandacht voorkomt misverstanden, conflicten, verzuim, ongewenst verloop en productiederving. In de VS is het normaal om jonge medewerkers te koppelen aan een mentor, doorgaans een ervaren kracht in het bedrijf. Die wordt daarvoor een paar uurtjes in de week vrijmaakt. Zeven van de tien topbedrijven doen dit.

Deze begeleiding voorkomt dat talentvolle, enthousiaste jonge afgestudeerden kopje onder gaan op de werkvloer. Ze krijgen de tijd om te groeien in hun rol van waardevolle krachten met een frisse visie, prima kennis van zaken en een aanstekelijke motivatie. Met als resultaat eersteklas werknemers die het bedrijf verder helpen.