De impact van thuiswerken op je brein: ‘We worden er gewoon niet blij van’

Nu we massaal thuiswerken, vervlakt onze ervaring van de verschillende aspecten van ons leven. Werk is meer dan een stapel facturen wegwerken. Het is ook de omgeving, het sociale verkeer, de rituelen, je positie en aanzien in het bedrijf. Wat is het effect van thuiswerken op ons brein? Ulrika Leons, gz psycholoog, organisatieadviseur en directeur van Skils, bespreekt dit in het Algemeen Dagblad.

Risico van te weinig prikkels

“Thuiswerken heeft zeker voordelen. Sommige mensen merken dat ze meer taken kunnen afmaken, omdat ze meer rust en focus hebben. De pandemie heeft sommige werkgevers over de streep getrokken, die thuiswerken voorheen niet vertrouwden. Maar om nu al te zeggen: we laten het kantoor voortaan helemaal weg? Dat is te kort door de bocht.’’ Als mensen zich niet verbonden voelen met werk, kunnen ze gedemotiveerd raken en dat kan leiden tot productieverlies, legt Leons uit.

Wij wilden zo snel mogelijk weg uit de kantoortuin, maar inmiddels zitten velen van ons zich thuis te vervelen door te weinig prikkels en dynamiek. Dan ligt de bore-out weer op de loer. Mensen gaan zich vervelen, somber voelen of zelfs moedeloos.’’

Aan de andere kant staan we thuis continu ‘aan’ door de stroom berichten of digitale meetings en vervaagt de grens tussen werk en privé. Dit kan leiden tot klachten of overprikkeld raken. Volgens Ulrika kunnen kleine rituelen, zoals een wandeling elke dag, kunnen helpen om de werkdag bewust op te starten of af te bouwen.

In het artikel op AD.nl staan deze vijf tips om thuiswerken vol te houden:

1. Doorbreek de sleur
Léons: ,,Zorg voor variatie en wissel blokken van focustaken af met blokken waarin je to-do-taken afhandelt. Wissel ook de fysieke omgeving af binnen jouw mogelijkheden: kijk of je overleggen wandelend kan doen, voer een telefoongesprek staand met het raam open of in een andere ruimte.

2. Zorg voor structuur
Volg een ‘nepwerkdag’, om het weggevallen ritme van de werkweek te compenseren, raadt Léons aan. ,,Dus geen mails beantwoorden tijdens het ontbijt, al lijkt het nog zo makkelijk. En maak toch die wandeling op het geplande moment. Voor je het weet komt er een telefoontje tussendoor en ben je het vergeten. Ook is het verleidelijk om nog een uurtje langer te werken, maar probeer werk en privé te scheiden.’’ Kleine rituelen, zoals een wandeling elke dag, kunnen helpen om de werkdag bewust op te starten of af te bouwen.

3. Vouw de was eens op
Opladen van je brein kan alleen door even geen nieuwe info tot je te nemen. Dus even geen podcast of Instagram. Dat vind je misschien ‘leuk’, maar dat betekent niet dat je erdoor ontspant. Of je nu naar een leuke of vervelende bestemming rijdt met de auto, het kost altijd brandstof. Ga liever de was opvouwen.

4. Maak afspraken met werk
Maak afspraken over bereikbaarheid: op welk moment is je hele team even niét beschikbaar voor belletjes en mailtjes of meetings? Afstemming is daarbij essentieel. Een vader tikt misschien ’s avonds nog graag een mailtje, maar denk eraan dat collega’s uit hiërarchie, ambitie of wat dan ook misschien het gevoel hebben dat ze daarom ook ’s avonds bereikbaar moeten zijn.’

5. Kom in actie

Fysiek bewegen is dé manier om je brein even te resetten.