Ga naar de inhoud

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je het antwoord op de meest veelgestelde vragen.

Geven onderstaande antwoorden geen antwoord op jouw vraag? Neem contact op via [email protected] of via ons algemene contactformulier. Heb je een klacht? Ga dan naar onze klachtenregelingen.

Medewerker

Hoe kan ik mijn afspraak annuleren of wijzigen?

In de oproepbrief staat hoe je de afspraak kunt annuleren of wijzigen. Deze heb je per post ontvangen of vind je in het online portaal Mijn Zorg van de ZaakMeer informatie over het portaal Mijn Zorg van de Zaak vind je hier.

Wat moet ik doen als ik een afspraak heb, maar er (nog) geen contact is opgenomen?

Wij doen ons uiterste best om alle spreekuren via telefoon of video tijdig uit te voeren. Het kan echter gebeuren dat een spreekuur uitloopt, soms tot wel 30 minuten. Wij vragen je begrip en geduld hiervoor.

Wat moet ik doen als ik een afspraak via videobellen heb, maar (nog) geen link of inlogcode heb ontvangen?

Het kan gebeuren dat de uitnodiging met link door de spamfilter in de ‘ongewenste mailbox’ terecht komt. Als wij geen mailadres hebben sturen we de link naar je mobiele nummer.

Waar kan ik terecht met een vraag over de terugkoppeling van mijn afspraak?

In Mijn Zorg van de Zaak vind je meestal binnen 48 uur na je afspraak de terugkoppeling.

Ik heb een andere vraag over mijn afspraak.

In het uitnodigingsbericht dat je van ons hebt ontvangen, kun je de meeste informatie over je afspraak terugvinden. Ben je het bericht kwijt? Of staat de informatie die je zoekt er niet in?

In Mijn Zorg van de Zaak vind je alle belangrijke informatie over jouw afspraak terug. Onze veelgestelde vragen (o.a. hoe je kan inloggen) over het portaal Mijn Zorg van de Zaak vind je op deze pagina.

Hoe vraag ik een preventief spreekuur aan?

Het preventief spreekuur is bedoeld voor jou als medewerker om (dreigende) gezondheidsklachten en werk te bespreken met een professional. Regelt Zorg van de Zaak de arbodienstverlening van jouw organisatie of werkgever? Dan kun je een preventief spreekuur aanvragen. Dit kun je zelf doen, zonder tussenkomst of betrokkenheid van je werkgever. Ga naar deze pagina voor meer informatie of om direct een preventief spreekuur aan te vragen.

Waarom krijg ik een mail van Zorg van de Zaak om een vraag over mijn verzuim te beantwoorden, een paar dagen na mijn ziekmelding?

Wij vinden het belangrijk om te luisteren naar wat er nodig is voor jouw herstel en de terugkeer naar werk. In het ene geval betekent dit dat onze betrokkenheid niet direct nodig is omdat je maar kort afwezig bent of je zelf al afspraken hebt gemaakt met je werkgever of leidinggevende over de terugkeer naar werk. In het andere geval is er snel telefonisch contact nodig om te voorkomen dat er langdurig verzuim ontstaat. Bijvoorbeeld door factoren op het werk of in de afstemming tussen werk en privé die de re-integratie beïnvloeden. Door jou en je werkgever enkele dagen na de verzuimmelding te vragen naar een inschatting van de werkhervatting kunnen we onnodige acties voorkomen en vroegtijdig lang verzuim aanpakken. Ga naar deze pagina voor meer informatie.

Hoe werkt het portaal Mijn Zorg van de Zaak?

Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over het portaal Mijn Zorg van de Zaak.

Waar vind ik vestigingen en openingstijden?

Op deze pagina vind je alle informatie over onze Zorg van de Zaak vestigingen, openingstijden, routebeschrijvingen en overige informatie.

Hoe dien ik een klacht, opmerking of compliment in?

We zijn benieuwd naar jouw ervaring.

Ik wil een second opinion, kan dat?

Ja, je kan een second opinion aanvragen via Zorg van de Zaak. Een second opinion is een advies van een andere bedrijfsarts. De second opinion wordt uitgevoerd door bedrijfsartsen van Aditum Arbo. In het contract met je werkgever is vastgelegd dat Aditum Arbo dit doet. De artsen die dit uitvoeren werken als zzp’er en zijn niet in loondienst. Je mag zelf kiezen welke bedrijfsarts van Aditum Arbo je wilt. In dit overzicht zie je welke bedrijfsartsen er zijn: Aanvragen Second Opinion – Aditum Arbo

Stuur een e-mail naar [email protected] om een second opinion aan te vragen. Wil je een specifieke arts spreken, vermeld dit dan. Aan de second opinion zijn extra kosten verbonden voor jouw werkgever.

Werkgever

Hoe vraag ik een preventief spreekuur aan voor mijn medewerker?

Alleen de medewerker kan een preventief spreekuur aanvragen. Als werkgever kun je de medewerker wel wijzen op het bestaan ervan en voorstellen om een afspraak te maken. Op deze pagina vind je meer informatie.

Hoe geef ik een verzuimmelding of werkhervatting door?

Maak je gebruik van Zorg van de Zaak Online? Dan kun je meestal zelf meldingen van verzuim / werkhervatting digitaal doorgeven.

Waarom krijg ik een mail van Zorg van de Zaak om een vraag over het verzuim te beantwoorden, een paar dagen na de verzuimmelding van een medewerker?

Als een medewerker uitvalt, is het belangrijk om te weten wat er speelt. Is iemand enkele dagen afwezig, en volgt herstel vanzelf? Of gaat het langer duren, en is er extra hulp nodig? Zorg van de Zaak betrekt jou en je medewerker al vroeg in het proces. Vaak hebben jullie zelf al een inschatting over de duur van de re-integratie. Door goed naar jullie te luisteren, komen bijzonderheden op tijd aan het licht. Zo kunnen we onze dienstverlening nog beter afstemmen op wat er nodig is. Én voorkomen we onnodige acties. Op deze pagina vind je meer informatie.

Waarom is er geen probleemanalyse in week 6 van het verzuim?

In de beginfase van het verzuim maken we een inschatting of de medewerker langdurig dreigt uit te vallen. Dit doen we samen met jou en de medewerker. Ziet het er naar uit dat het verzuim langer dan 13 weken gaat duren? Dan volgt er een afspraak met de bedrijfsarts voor het opstellen van de probleemanalyse. Is de verwachting dat herstel binnen 13 weken plaatsvindt? Dan is het opstellen van een probleemanalyse niet nodig.

Hoe deel ik informatie over mijn medewerker met de praktijkondersteuner of bedrijfsarts?

In Zorg van de Zaak Online kun je in het dossier van de medewerker een aantekening maken, en deze delen met de professional.

Kan ik hulp krijgen bij het invullen van het plan van aanpak?

Wist je dat het plan van aanpak digitaal is terug te vinden in Zorg van de Zaak Online? Het portaal begeleidt je stap voor stap door het formulier.

Maakt je medewerker gebruik van Mijn Zorg van de Zaak? Dan kun je het formulier eenvoudig digitaal delen en samen invullen.

Hoe werkt het portaal Zorg van de Zaak Online?

Op deze pagina vind je meer informatie over Zorg van de Zaak Online.

Hoe krijgen mijn medewerkers toegang tot het portaal Mijn Zorg van de Zaak?

In de uitnodiging voor een eerste afspraak met een (praktijkondersteuner) bedrijfsarts ontvangen medewerkers een koppelcode. Hiermee kunnen ze zich aanmelden voor Mijn Zorg van de Zaak.

Hoe verloopt het traject van mijn medewerker?

Maak je gebruik van Zorg van de Zaak Online? Dan kun je de meeste informatie terugvinden in Zorg van de Zaak Online.

Waar kan ik terecht met een vraag over een factuur?

Voor vragen over een factuur kun je contact opnemen via de contactgegevens op de factuur.

Waarom staat er ‘doorbelasten curatieve sector’ op mijn factuur?

De bedrijfsarts kan de medewerker alleen goed adviseren als hij de medische situatie kent. Op basis hiervan kijkt de bedrijfsarts naar wat de medewerker wel of niet (meer) kan, en wat dit betekent voor de mogelijke eigen of aangepaste werkzaamheden. Voor het vaststellen van de medische situatie gaat de bedrijfsarts eerst uit van zijn eigen bevindingen.

Soms is de medische situatie complex, en heeft de medewerker één of meerdere andere behandelaren. Voor een goede inschatting van de belastbaarheid kan het nodig zijn dat de bedrijfsarts medische informatie inwint bij de andere behandelaar of behandelaren. Het opvragen van medische informatie mag en kan alleen met schriftelijke toestemming van de medewerker. Voor het opvragen van de informatie brengen behandelaren kosten in rekening. Deze kosten berekenen wij door aan de werkgever. Dit duurt soms enkele weken tot maanden. Dit is op de factuur terug te vinden met de omschrijving: “Doorbelasten curatieve sector’. In het kader van het medisch beroepsgeheim verstrekken wij geen informatie over de behandelaar, of de medewerker.

Wat moet ik doen als mijn medewerker met verzuim uit dienst gaat?

Op de website van het UWV vind je meer informatie en uitleg over wat je moet doen.

Hoe kan ik een klacht, opmerking of compliment indienen?

We zijn benieuwd naar jouw ervaring.

Hoe vraag ik een second opinion aan voor mijn medewerker?

Als werkgever kan je geen second opinion aanvragen, dit kan alleen de medewerker zelf doen. Op deze pagina vind je meer informatie.

Overige vragen

Waar vind ik openstaande vacatures binnen Zorg van de Zaak?

Lijkt het je leuk om te werken bij Zorg van de Zaak? Via onze vacaturewebsite vind je openstaande vacature(s) en meer informatie over het werken binnen ons netwerk.

Waar kan ik terecht met een vraag vanuit de pers/PR?

Voor vragen vanuit de pers & PR kun je een mail sturen naar [email protected].

Wat is het KVK-nummer en/of BTW-identificatienummer van Zorg van de Zaak?

KVK-nummer: 27145186
BTW-identificatienummer: NL 802355456B01

Mijn vraag is (nog) niet beantwoord.

Indien je vraag niet is beantwoord, kun je contact opnemen via [email protected] of door het algemene contactformulier in te vullen.

Opvragen en overleg curatieve sector, wie betaalt de kosten?

Voor het opvragen van informatie uit de curatieve sector brengen behandelaren kosten in rekening. Deze kosten berekenen wij door aan de werkgever. Dit duurt soms enkele weken tot maanden. Op de factuur zijn ze terug te vinden met de omschrijving: “Doorbelasten curatieve sector’. In het kader van het medisch beroepsgeheim verstrekken wij geen informatie over de behandelaar, of de medewerker.

Verdere toelichting
De bedrijfsarts heeft kennis nodig van de medische situatie van de medewerker om een goed advies te kunnen opstellen over re-integratie. Op basis van de medische situatie kijkt de bedrijfsarts naar wat de medewerker wel of niet (meer) kan, en wat dit betekent voor de mogelijke eigen of aangepaste werkzaamheden. Voor het vaststellen van de medische situatie gaat de bedrijfsarts eerst uit van zijn eigen bevindingen.

Soms is de medische situatie complex, en heeft de medewerker één of meerdere andere behandelaren. Voor een goede inschatting van de belastbaarheid kan het nodig zijn dat de bedrijfsarts medische informatie inwint bij de behandelaar of behandelaren van medewerker. Het opvragen van medische informatie mag en kan alleen met schriftelijke toestemming van de medewerker.

Waarom is het zo belangrijk om een verzuimmelding tijdig door te geven?

Als je medewerker uitvalt, doen we wat nodig is om re-integratie mogelijk te maken én om langdurig verzuim snel te herkennen en aan te pakken. Met inzet van de juiste expertise op het juiste moment. Dat kunnen we alleen doen als de melding van verzuim op tijd binnen is. Dit betekent op de dag zelf of tenminste binnen 48 uur. Deze melding kun je eenvoudig doen via Zorg van Zaak Online.

Tip! Via Zorg van de Zaak Online geef je eenvoudig verzuim- en herstelmeldingen aan ons door.

Moet ik de 42e-weeksmelding zelf doorgeven bij het UWV?

Ja, de 42e-weeksmelding geef je zelf (digitaal) door aan het UWV.

Het UWV registreert meldingen (bijna) alleen nog  maar digitaal. De gegevens die hiervoor nodig zijn, mogen wij niet verwerken vanwege privacyredenen. Daarom geeft Zorg van de Zaak geen meldingen (meer) door aan het UWV.

Tip! Een herinnering ontvangen om het doorgeven van de 42e-weeksmelding niet te vergeten? Activeer in Zorg van de Zaak Online het (dag)rapport in het verzuimprotocol.