Rebranding: Vernieuwde organisatie, nieuwe uitstraling


Na verandering in de organisatie van Zorg van de Zaak is ook het merk in een nieuw jasje gestoken. Wat is er veranderd en waarom? Directeur Charlotte Kloet en merkstrateeg Erik Ankoné van Revolte Studio geven uitleg.
Per 1 augustus 2025 is Zorg van de Zaak venieuwd. Het Zorg van de Zaak Netwerk gaat verder onder de naam Colbe en de arbo-organisatie die overblijft richt zich niet langer op het mkb, maar op grotere organisaties met 250 tot 20.000 medewerkers. “Met deze nieuwe koers ontstond ook de wens voor een nieuwe, frisse uitstraling,” vertelt directeur Charlotte Kloet. “Niet alleen spreken we nu een andere doelgroep aan, onze inhoudelijke focus is ook aan het veranderen. Onze kracht ligt in het versterken van medewerkers en het voorkomen van uitval, we zijn steeds minder een traditionele arbodienstverlener.”
Enthousiasme behouden
De visuele uitstraling is de basis van een merk en moet passen bij hoe je als organisatie over wilt komen op je klanten. Samen met de merkstrategen van Revolte Studio ging Charlotte terug naar de basis van het merk Zorg van de Zaak en bedachten ze welke waarden het merk moet uitstralen en wie het moet aanspreken. Ze vonden het daarbij belangrijk om de bestaande vormgeving niet volledig over boord te gooien, legt merkstrateeg Erik Ankoné uit. “We wilden de herkenbaarheid graag behouden, maar daarnaast was er de wens om het een volwassen en professionele uitstraling te geven.”
Flexibele opzet
De vertrouwde magenta-kleur van Zorg van de Zaak is gebleven, maar wordt nu gecombineerd met warm bordeaux. De typografie heeft een flexibele opzet: het logo is beschikbaar in verschillende composities waarin de woorden soms naast elkaar staan en soms boven elkaar. “Hiermee laten we de flexibiliteit van Zorg van de Zaak zien,” zegt Erik. “Het verwijst naar een organisatie die maatwerk levert.”
Perfect imperfect
Ook bevat het nieuwe ontwerp ondersteunende patronen. Wie ze van dichtbij bekijkt, ziet kleine oneffenheden en imperfecties. Ze symboliseren het spanningsveld tussen werk en welzijn, zorg en zakelijkheid en werk en privé: snijvlakken die soms schuren. Charlotte: “In ons werk begeleiden we mensen door alle emoties heen: van verdriet en rouw tot blijdschap en herstel. Dit nieuwe ontwerp weerspiegelt precies dat menselijke proces.” Tot slot zijn er handgeschreven elementen: een krul, een kleine aanmoediging of een spontane notitie. “Die geven het merk een persoonlijk accent,” zegt Erik. “Ze laten zien dat Zorg van de Zaak een organisatie is die mét en vóór mensen werkt.”