Ga naar de inhoud
Case

Zorg van de Zaak houdt ons scherp: vitale medewerkers essentieel voor Mediahuis

Zorg van de Zaak houdt ons scherp: vitale medewerkers essentieel voor Mediahuis

Van traditioneel verzuimmanagement naar preventieve bedrijfsgezondheidszorg en vitale medewerkers: daar zet Mediahuis zich voor in. Samen met Zorg van de Zaak realiseerden HR-directeur Caroline Swanenberg en HR expert vitaliteit Mireille Hulzebos een nieuw vitaliteitsbeleid.

Op het Amsterdamse hoofdkantoor van Mediahuis is sinds drie jaar wekelijks een professional van Zorg van de Zaak te vinden. Het bedrijf telt bijna 1.000 medewerkers die dagelijks miljoenen Nederlanders bereiken met merken als De Telegraaf, Privé en Vrouw, negen regionale dagbladen, 44 nieuwsbladen en 85 digitale platforms. De samenwerking met Zorg van de Zaak is zichtbaar in onder andere het spreekuur van de bedrijfsarts of de praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB) voor medewerkers en de adviesgesprekken van de inzetbaarheidscoach met leidinggevenden.

Van verzuim naar preventie

Een aantal jaar geleden was het verzuimmanagement bij Mediahuis traditioneel georganiseerd, vertelt Swanenberg. “Met Zorg van de Zaak als nieuwe partner wilden we de stap zetten van verzuimbegeleiding naar het voorkomen van verzuim en het versterken van medewerkers. De filosofie van Mediahuis is namelijk ‘elke collega succesvol’. Maar om succesvol te kunnen zijn, moet je goed in je vel zitten. De afgelopen twee jaar heeft Zorg van de Zaak met ons de basis gelegd en leidinggevenden getraind, inmiddels reikt de samenwerking verder. Op basis van gesprekken en data signaleren ze trends op het gebied van bedrijfsgezondheid en zijn sparringpartner voor HR bij het vormgeven van ons nieuwe vitaliteitsbeleid.”

Fanatiek bootcampinstructeur

Voor dat vitaliteitsbeleid is Mireille Hulzebos verantwoordelijk. Ze startte dit jaar in de nieuwe rol van HR expert vitaliteit. Volgens Hulzebos, die naast vitaliteitsmanager ook fanatiek bootcampinstructeur is, is vitaliteit een breed begrip. “Voor mij betekent vitaliteit een combinatie van leefstijl, mindset, omgeving en zingeving. Bij Mediahuis willen we zoveel mogelijk vitale medewerkers en dus bieden we hen de ruimte en de tools om daaraan te werken. Vitale werknemers zitten namelijk goed in hun vel, ze zijn veerkrachtig, kunnen met tegenslag omgaan en presteren beter.”

Mediahuis padeltoernooi

Dus startte Hulzebos met een pakket aan stimulerende acties. “We motiveren onze medewerkers om op hun gezondheid te letten met sport, fruit en aandacht voor bewegen.” Zo stond er een foodtruck met vers fruit bij de ingang van het hoofdkantoor en was er een Mediahuis padeltoernooi. Erik Scherder (hoogleraar klinische neuropsychologie) hield een workshop over het effect van bewegen op de hersenen, Els van der Helm (slaapexpert) gaf het startsein voor slaapbegeleiding en Jitske Kramer (corporate antropoloog) had een inspirerend verhaal over diversiteit en inclusie. Ook kunnen medewerkers fitcoins sparen en die inruilen voor cadeaus door te sporten.

Signalen bespreken

Vanuit de bedrijfsgezondheidszorg leveren de professionals van Zorg van de Zaak hun bijdrage aan het versterken van medewerkers. Een van die professionals en spin in het web is bedrijfsarts Tiny van de Mars, die vanaf 2020 bij Mediahuis gedetacheerd is.. “Uit gesprekken die we voeren pikken we signalen van medewerkers op. Die analyseren we en de trends die we zien bespreken we met Mireille”, vertelt Van de Mars. “We kijken naar wat ons opvalt: waar lopen de medewerkers tegenaan, wat zijn overeenkomsten? Als we een patroon zien, kan Mediahuis daar beleid op maken of we pakken het samen projectmatig op.”

Rood stoplicht

Zo signaleerde Zorg van de Zaak tijdens de coronalockdowns in 2020 en 2021 dat met name jonge, vrijgezelle collega’s en collega’s met jonge kinderen het extra zwaar hadden. Voor de kinderen zorgen én je werk doen terwijl je met zijn allen thuis opgesloten zit, is heel pittig. In samenspraak met HR bood Zorg van de Zaak heel Mediahuis een online vragenlijst aan, waarbij de uitkomst de kleuren van een stoplicht had. Bij rood licht konden de medewerkers ervoor kiezen om door te praten met een coach van Zorg van de Zaak. “Dat werd echt heel erg gewaardeerd”, zegt Swanenberg.

Alcoholgebruik onder medewerkers

Ook het gloednieuwe alcohol, drugs en medicijnenbeleid (ADM) van Mediahuis is een coproductie. In hun maandelijkse overleg gaf pob’er Peggy Verhoef bij Hulzebos aan dat (onzichtbaar) alcoholgebruik onder medewerkers, net als in de rest van de maatschappij, bij Mediahuis voorkomt. “Alcohol-, drugs- en medicijngebruik zijn vaak een stille bedreiging van vitaliteit”, weet Hulzebos. “Hoe herken je de signalen van overmatig gebruik bij jezelf en collega’s? En ook, hoe ga je het gesprek aan, want op dit onderwerp rust een taboe.” Samen werkten ze dit uit in een korte handleiding die op intranet werd gedeeld. De reacties laten zien dat het onderwerp de mensen bezighoudt.

Netwerk van professionals

Volgens Swanenberg voegt Zorg van de Zaak waarde toe. “Op operationeel niveau ervaar ik meer rust doordat alles geregeld wordt, van oproepen voor de bedrijfsarts tot een eventuele doorverwijzing of een check door een andere expert. We huren drie specialisten in maar er zit een heel netwerk aan bekwame zorgprofessionals achter, waaronder bedrijfsmaatschappelijk werkers en psychologen. Daarmee is Zorg van de Zaak ook op strategisch niveau een sparringpartner.”

Samen groeien

Wat begon met detachering is inmiddels uitgegroeid tot een partnerschap, zegt Swanenberg. “We overleggen voortdurend en Zorg van de Zaak stelt ons vragen. Over wat hen opvalt en over de signalen die ze krijgen. Ze inspireren ons ook om plannen te maken om medewerkers te versterken. Op die manier groeien we samen en dat is wat je wil. Zorg van de Zaak houdt ons scherp.”

Bekijk meer cases

Bekijk alle cases

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en blijf op de hoogte van nieuws, updates en speciale aanbiedingen op het gebied van werk, gezondheid en ons netwerk.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*