Ga naar de inhoud

Werken maakt mensen gelukkiger

Direct naar

Mensen zijn gelukkiger, gezonder en vitaler als ze actief meedoen in de maatschappij en er een bijdrage aan leveren. Dat is onze overtuiging. Daarom helpen wij voorkomen dat medewerkers uitvallen. En als het toch gebeurt, zorgen we ervoor dat ze zo snel mogelijk en duurzaam weer aan de slag kunnen.

In alles wat we doen focussen we op mensen zélf: hun veerkracht, aanpassingsvermogen, sociale context en wat hun leven betekenisvol maakt. Tegelijk slaan we de brug tussen mens, werk en organisatie. Als strategisch partner helpen we organisaties om niet alleen klachten op te lossen, maar duurzame inzetbaarheid vorm te geven. Wij richten ons op verzuim, preventie én versterken op het niveau van de medewerker, de leidinggevende en de organisatie.

Visie

Drie keer drie: één visie, negen bouwstenen

Onze aanpak noemen we ‘drie keer drie’. We ondersteunen bij verzuim, preventie en versterken – op drie niveaus: medewerker, leidinggevende en organisatie. Zo ontstaat er geen versnippering, maar samenhang. Medewerkers nemen zelf regie over hun inzetbaarheid, leidinggevenden voeren het goede gesprek, en de organisatie zorgt voor de juiste randvoorwaarden. Het resultaat? Minder uitval, meer energie, betere resultaten.

Van verzuim naar veerkracht

Visie

Van verzuimbegeleiding naar veerkracht

Voor veel organisaties begint arbodienstverlening bij verzuim. Dat is logisch, want als medewerkers ziek zijn wil je ze goede begeleiding bieden. Dat doen wij zorgvuldig, slim en efficiënt. Met behulp van data, taakdelegatie en onze verzuimduurvoorspeller richten we ons op zinnige zorg op het juiste moment. Zo worden er geen onnodige kosten gemaakt. Maar eerlijk is eerlijk: zelfs de beste arts, praktijkondersteuner en inzetbaarheidscoach kunnen de verzuimduur vaak niet drastisch verkorten. Daarom richten we ons óók op de vraag: wat had dit verzuim kunnen voorkomen?

Medewerker

Als een medewerker zich ziekmeldt, bieden wij een basisdienstverlening. Daarbij hoort de sociaal medische begeleiding van de medewerker en alle nodige interventies door bijvoorbeeld een psycholoog of bedrijfsmaatschappelijk werker. We zetten daarbij in op zinnige zorg: de juiste professional op het juiste moment. Om snel te bepalen welke zorg er nodig is, ontvangt de medewerker binnen drie dagen na ziekmelding via de mail een vraag met zes keuzemogelijkheden. Samen met onze verzuimduurvoorspeller rolt er binnen een week een verwachting van de duur van het verzuim uit. Deze voorspeller geeft in 86% van de gevallen een correcte verwachting van de duur van het verzuim en geeft het startsein of de praktijkondersteuner in week 3 of week 5 in beeld komt. Het fijne is, de medewerker kan ik bijzonder gevallen via vraag op dag drie ook een verzoek doen om gebeld te worden om het verzuim toe te lichten. Onze praktijkondersteuner neemt dan contact op.

Leidinggevende

Ook de leidinggevende krijgt binnen drie dagen na ziekmelding van een medewerker een vraag met zes keuzemogelijkheden. Op basis van antwoorden van beide partijen én gegevens zoals de leeftijd en het verzuimverleden van de medewerker, geeft de verzuimduurvoorspeller een prognose af. Het voordeel daarvan is dat we de leidinggevende vanaf het begin adviezen op maat kunnen geven. Bij kortdurend verzuim zijn dat bijvoorbeeld tips hoe je met elkaar in contact kunt blijven. Bij langdurig verzuim is er regelmatig overleg tussen de leidinggevende en de praktijkondersteuner. Ook een inzetbaarheidscoach kan ondersteuning bieden, die kijkt samen met de leidinggevende welke stap op welk moment passend is. En ook direct op dag drie kan de leidinggevende via de online uitvraag een verzoek doen om gebeld te worden door onze praktijkondersteuner om het verzuim toe te lichten.

Organisatie

Goed zicht op verzuim is de basis voor verbetering. Daarom werkt Zorg van de Zaak met een klantdashboard waarin alle verzuimcijfers staan. Het geeft antwoord op vragen als: Wat is het verzuimpercentage? Hoeveel psychisch verzuim is er? Hoe vaak komt kortdurend verzuim voor? Op basis van deze cijfers geven we advies over de beste aanpak om beïnvloedbaar verzuim in de toekomst te voorkomen.

Eerder signaleren, sneller handelen

Visie

Preventie: eerder signaleren, sneller handelen

Gemiddeld één op de tien medewerkers heeft te maken met een verminderde motivatie, oplopende stress en werkplezier dat langzaam weglekt. Bij die groep is winst te behalen op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Met de inzet van bedrijfspsychologen, inzetbaarheidscoaches, laagdrempelige online coaching en slimme data-analyses signaleren we risico’s vroeg. Denk aan medewerkers die veel spanning ervaren tijdens een reorganisatie, leidinggevenden die overbelast raken, of teams waar sociale veiligheid onder druk staat. We bieden ondersteuning op maat, zodat mensen op tijd hulp krijgen en niet in het verzuim belanden.

Medewerker

Om te voorkomen dat medewerkers uitvallen, heeft Zorg van de Zaak preventieve spreekuren die voor alle medewerkers toegankelijk zijn. In een gesprek met een praktijkondersteuner kan een medewerker zijn of haar situatie bespreken en op een rijtje zetten wat nodig is om verder te kunnen. We hebben een platform voor online coaching die gebruikmaakt van de bewezen Single Session Therapy (SST) Methode. Dit betekent het dat coaches met één verhelderende, doelgerichte sessie inzicht geeft voor de volgende stap naar groei en ontwikkeling. Ook bieden we preventief medisch onderzoek (PMO)en health checks. Deze kun je bijvoorbeeld inzetten als uit de RI&E blijkt dat er gezondheidsrisico’s zijn. Voor medewerkers die terugkeren na een langere verzuimperiode, hebben we terugvalpreventie door de praktijkondersteuner: regelmatig contact met een medewerker om te voorkomen dat diegene opnieuw uitvalt.

Leidinggevende

Als leidinggevende wil je niet alleen weten wie er verzuimt, maar ook hoe het met de rest van je team gaat. Daarom denken onze inzetbaarheidcoaches actief mee met leidinggevenden: hoe versterk je je team en voorkom je dat mensen uitvallen? Ook houden onze praktijkondersteuners inloopmomenten voor leidinggevenden en lopen zij en onze bedrijfsartsen regelmatig over de werkvloer. Ze praten met medewerkers en leidinggevenden en combineren deze ervaringen met data over verzuim en de medewerkerspopulatie. De uitkomsten daarvan maken we inzichtelijk op een platform waarop leidinggevenden het risicoprofiel van hun team kunnen inzien. Zo wordt bijvoorbeeld inzichtelijk dat er een grotere kans is op uitval door overgangsklachten of mantelzorgtaken. In overleg met Zorg van de Zaak kunnen leidinggevenden vervolgens passende preventieve interventies inzetten.

Organisatie

De risicoprofielen van alle teams vormen een basis voor een jaarrapportage. Hiervoor maken we gebruik van verschillende bronnen, van harde data en uitkomsten van risico-inventarisaties & evaluaties (RIE) in combinatie met psychosociale arbeidsbelasting tot signalen, trends en ontwikkelingen op de werkvloer en in de spreekkamer. Door deze data samen te interpreteren en analyseren, kan Zorg van de Zaak advies op maat geven. Wat gebeurt er in de organisatie? Wat zien we terug in de data? Welke veranderingen komen eraan? Door daar samen naar te kijken, kunnen preventiemaatregelen gericht ingezet worden. Een vervolgstap is het effect van interventies monitoren, zodat de impact duidelijk is en resultaat gemeten kan worden.

Bouwen aan vitale organisaties

Visie

Versterken: bouwen aan een vitale organisatie

Een relatief nieuw zorgdomein voor veel organisaties is het versterken van medewerkers. Daarbij investeren organisaties actief in het welzijn, de motivatie en het potentieel van alle medewerkers, dus niet alleen van degenen met een verhoogd risico op uitval. Zorg van de Zaak helpt op verschillende niveaus bij het creëren van een cultuur waarin werkplezier, autonomie en eigenaarschap centraal staan. Met als doel het werkgeluk, de betrokkenheid en de duurzame inzetbaarheid van alle medewerkers te vergroten.

Medewerker

Een sterke medewerker is er een die zelf de regie pakt, nadenkt over ontwikkeling en groei en het aangeeft als het net goed gaat. Daarvoor is een cultuur nodig waarin ruimte is om dit te bespreken. Die ruimte ontstaat als er aandacht voor is en je als medewerker de steun vindt die je nodig hebt. Zorg van de Zaak heeft alle specialisten in huis om dit te faciliteren: van budgetcoach tot diëtist, van psycholoog tot leefstijlcoach en van praktijkondersteuner tot inzetbaarheidscoach.

Leidinggevende

Leidinggevenden hebben veel invloed op de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Met leiderschapstrajecten helpt Zorg van de Zaak hen ontwikkelen, zodat ze nog beter worden in het voeren het eerlijke gesprek en het coachen van medewerkers. Dit zijn altijd trajecten op maat. Soms is een e-learning voldoende, in andere situaties is wekelijkse coaching passender.

Daarnaast kunnen inzetbaarheidscoaches worden ingezet als sparringpartner voor leidinggevenden, bijvoorbeeld bij het signaleren van risico’s, het voeren van frequent verzuimgesprekken, het meedenken over passende interventies en het voorkomen van uitval op de lange termijn. De inzetbaarheidscoach is er niet alleen om verzuim terug te dringen en in de toekomst te voorkomen, maar ook om te versterken wat al goed gaat in de organisatie. Zodat medewerkers gemotiveerd, gezond en energiek blijven.

Organisatie

Wat kun je als organisatie doen om medewerkers te versterken? Actief inzetten op gezondheid maakt verschil. Denk aan samen meedoen aan sportwedstrijden, workshops over gezonde voeding aanbieden of welzijnsprogramma’s openstellen voor alle medewerkers. Daarmee laat je zien dat je medewerkers waardevol zijn en voelen ze zich sterker. Met een organisatiescan kan Zorg van de Zaak monitoren waar medewerkers bij gebaat zijn. Zo bouwen we samen aan een cultuur waarin het welzijn van medewerkers centraal staat. Denk hierbij aan leiderschapsprogramma’s op maat, gerichte workshops voor medewerkers (bijvoorbeeld rondom sociale veiligheid) tot aanscherping van werkprocessen en protocollen.

Ons wellbeing platform kan hierin ondersteunen. Dit platform meet het welzijn/wellbeing van medewerkers en teams en biedt snelle en laagdrempelige hulp aan op het gebied van vitaliteit, gezondheid en persoonlijke ontwikkeling. Via het platform kunnen medewerkers binnen 48 uur terecht bij een specialist, zoals een loopbaancoach, diëtist of financieel adviseur. Tegelijkertijd analyseert de app geanonimiseerde gegevens, waarmee organisaties inzicht krijgen in risico’s en patronen. Zo helpen webij het terugdringen van verzuim, het preventief handelen en het versterken van een gezonde en duurzame werkomgeving.

Jouw organisatie in beweging

Verandering begint bij inzicht. Daarom investeren we graag in een sterke start: met een organisatiescan brengen we in kaart waar de echte kansen liggen. We koppelen data aan duiding en ontwikkelen samen een plan dat werkt – niet op papier, maar in de praktijk. Zo bouwen we samen aan een organisatie waar mensen met plezier werken én duurzaam inzetbaar zijn.