Waar of niet waar?
Niet waar!
Als je een onveilige sfeer ervaart op het werk, of ongewenst gedrag tussen collega’s signaleert, blijf hier dan niet mee zitten. Je kunt ten alle tijden bij de vertrouwenspersonen terecht, ook als je twijfelt over de ernst van een situatie of een vervelende opmerking hebt gehoord die niet aan jou gericht was. Een vertrouwenspersoon is er ook als je je hart wilt luchten. Zij kunnen met jou sparren over hoe verder om te gaan met jouw situatie.
Wees er juist vroeg bij en wacht niet tot een situatie escaleert of zodanig vastloopt dat je geen andere uitweg ziet dan je ziekmelden of ontslag nemen.
Niet waar!
De vertrouwenspersoon, het preventief spreekuur bij de bedrijfsarts en de hulplijn van bedrijfsmaatschappelijk werkers kun je altijd inzetten zonder langs je leidinggevende te gaan. Je leidinggevende wordt ook niet van op de hoogte gesteld. Dit is heel bewust. Het is belangrijk dat jij je veilig genoeg voelt om gebruik te maken van deze hulp, ook als je iets persoonlijks of gevoeligs wilt bespreken waar je je leidinggevende misschien niet direct bij wil betrekken. Klik hier voor een overzicht van de contactgegevens.
Andere interventies vragen wel om goedkeuring van je leidinggevende. Denk aan loopbaancoaching, werkplekonderzoek of een traject bij de psycholoog. Deze worden over het algemeen door je leidinggevende aangevraagd via een interventieformulier. Je kunt ook zelf contact opnemen met Janine van de Geest, onze regisseur inzetbaarheid en verzuim voor eigen personeel om te vragen naar de mogelijkheden.
Waar!
Het overgrote deel van de meldingen bij de vertrouwenspersonen worden in informele sfeer opgelost. Dit betekent dat je geen officiële klacht indient bij de klachtencommissie, maar in gesprek met elkaar tot een verbeterde situatie komt. Dit betekent niet dat je het helemaal zelf moet oplossen. De vertrouwenspersoon zal met jou kijken naar oplossingsmogelijkheden waar jij je comfortabel bij voelt. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een ingewikkeld en confronterend gesprek samen met een mediator op te pakken.
Niet waar!
De klachtencommissie behandelt klachten die eerst in de vorm van een melding aan de LG of bij de vertrouwenspersoon zijn behandeld. Soms is de situatie zo ernstig dat het niet lukt om hem onderling op te lossen. Dan kan het noodzakelijk zijn om een officiële klacht in te dienen. Dit doe je bij de klachtencommissie van Zorg van de Zaak.
De Klachtencommissie beoordeelt of de klacht gegrond is door onder andere hoor en wederhoor. Ook brengt deze commissie advies uit aan de directie over de opvolging. De klachtencommissie bestaat uit een jurist, een psychosociaal deskundige, een secretaris en twee leden.
Lees hier meer over de klachtenregeling.
Niet waar!
Voor een deel van de diensten is het zelfs wettelijk geregeld dat de kosten worden betaald door de werkgever, zoals voor de vertrouwenspersoon, het preventief spreekuur bij de bedrijfsarts en contact met een bedrijfsmaatschappelijk werker.
Als er sprake is van een (medische) behandeling is er vaak een langer traject waar kosten aan verbonden zijn. Deze kosten zijn niet voor jouw rekening. Wel is er dan goedkeuring nodig van jouw leidinggevende. Bekijk ook eens het overzicht van diensten voor eigen personeel voor de verschillende mogelijkheden.
Niet waar!
Je kunt jouw verhaal in vertrouwen vertellen aan een vertrouwenspersoon. Dit betekent dat de vertrouwenspersoon jouw verhaal niet zal delen met anderen, ook niet met je leidinggevende.
Je bespreekt samen de situatie en je opties: Wil je het aankaarten bij degene die het veroorzaakt? Wil je het bespreken met leidinggevende of HR? Wil je een officiële klacht indienen? Was het voldoende om je hart te luchten bij een vertrouwenspersoon? De vertrouwenspersoon is er om met jou te sparren. Jij houdt de regie en je bepaalt zelf wat de beste vervolgstap is.
De vertrouwenspersonen maken wel een jaarverslag waarin ze aan de Netwerkdirectie en de OR terugkoppelen, zonder dat het te herleiden is naar concrete situaties. Er staat onder andere in hoeveel medewerkers er in dat jaar een beroep op de vertrouwenspersoon hebben gedaan en wat de aard van de melding was. Bijvoorbeeld of het merendeel van de meldingen over pestgedrag tussen collega’s gaat of over intimidatie door derden? Die informatie helpt HR en directie om de juiste stappen te nemen om onze werkplek sociaal en psychologisch veiliger te maken.
Waar!
Zowel uitzendkrachten, ZZP-ers als stagiairs kunnen ook gebruik maken van de vertrouwenspersonen, een preventief spreekuur bij de bedrijfsarts of de interne hulplijn naar een bedrijfsmaatschappelijk werker.
Als ZZP-er kun je ook doorverwezen worden voor een van de interventies voor eigen personeel.
Niet waar!
Jouw aanvraag via het interventieformulier komt binnen bij Janine van de Geest, regisseur inzetbaarheid en verzuim voor eigen personeel. Zij maakt jouw aanvraag vervolgens anoniem. Dit betekent dat alleen jij, jouw leidinggevende, Janine en jouw hulpverlener, zoals bijvoorbeeld jouw psycholoog weten dat jij deze interventie hebt aangevraagd. De dedicated professionals hebben geheimhoudplicht en mogen dus niet met anderen jouw casus bespreken.
Als je liever niet hebt dat jouw leidinggevende op de hoogte is, kun je dit met Janine bespreken.
Waar!
Janine is regisseur Inzetbaarheid en Verzuim (eigen personeel). Velen kennen haar wellicht vanuit de hulp die ze biedt bij verzuim, maar de interventies die je via haar aanvraagt kun je ook preventief inzetten. Sterker nog, daar zijn we een groot voorstander van! Hoe eerder je aan de bel trekt hoe meer we nog kunnen doen om verzuim te voorkomen.
Niet waar!
De professionals zijn er voor jou als persoon. Dit geldt ook voor de overige dedicated professionals. Iedereen werkt op grond van zijn of haar beroep onafhankelijk en vanuit de wens goede en gedegen zorg te bieden. Binnen Zorg van de Zaak geloven we dat mensen met werk gelukkiger zijn dan zonder, dus ook als je ziek bent. Blijven meedoen draagt bij aan herstel en vitaliteit. Vanuit deze visie geven al onze professionals advies op maat. Jouw persoonlijke begeleiding zal gericht zijn op het vinden van de beste oplossing in jouw situatie.