Gezonde voeding vraagt om meer dan een dieet

Er is steeds meer aandacht voor gezond eten. Toch nemen zwaarlijvigheid en welvaartsziekten toe. Meer kennis over gezond eten, het vermijden van ongezonde verleidingen en consequent zijn vormen samen de sleutel tot een gezond voeden. Het resultaat is er naar.

De helft van de Nederlanders is op dieet of overweegt ermee te beginnen. Keuze genoeg, want er zijn tientallen diëten in omloop. Toch zijn we daardoor nog allerminst een gezond land. De dieettrend gaat gelijk op met de toename van overgewicht. Bijna de helft van de mensen is te zwaar, waarvan meer dan tien procent ernstig. Sinds jaar en dag nemen deze aantallen toe.

Ondanks een indrukwekkende hoeveelheid informatie over eten, blijft ongezonde voeding volop in zwang. Dat is minder vreemd dan het lijkt. Mensen staan dagelijks bloot aan drie vormen van verleiding die een ongezond voedingspatroon in de hand werken.

Behoefte aan zoet en zout
De eerste verleider is de genetisch bepaalde behoefte aan zoet en zout, smaken die het lichaam vereenzelvigt met energievoorziening en mineralenhuishouding. De natuur spoort de mens aan om op zoek te gaan naar stoffen met deze smaken.

Dat is doorgaans een hele korte zoektocht. Zoete en zoute voedingsmiddelen zijn overdadig beschikbaar en nog betaalbaar ook. De beschikbaarheid is dan ook de tweede verleider, die zo groot is dat mensen er snel en vaak aan toegeven. Dit leidt tot schadelijke overdaad, vooral doordat veel voeding vet is gemaakt om de eetbaarheid te vergroten.

De derde verleider is de promotie die aanbieders voor ongezond voedsel maken. Met succes zetten zij marketing en reclame in om mensen te verleiden tot zoete en zoute voeding. Hoewel mensen denken dat zij deze marketingtruc doorzien, blijken ze er toch gevoelig voor te zijn.

Weerstaan verleidingskracht
Er is meer nodig dan alleen een dieet om deze verleidingskracht te weerstaan. Allereerst een bewuste keuze voor gezonde voeding. Die keuze is nodig om te volharden in gezonde keuzen, ook als het enthousiasme over de nieuwe keuzen met de tijd afvlakt.

Daarnaast is kennis van voeding nodig. Hoewel informatie over voedsel ruim aanwezig is, weten de meeste mensen er eigenlijk maar weinig vanaf. Zo weet iedereen bijvoorbeeld wel dat groenten en fruit heilzaam zijn, maar niet wat koffie of volkorenkoek voor de gezondheid betekent. Toch is dit soort kennis nodig om te weten wat voedsel bijdraagt aan de gezondheid. Wie dit eenmaal weet, eet vanzelf bewuster.

De derde actie om tot een gezond voedingspatroon te komen, is het weerstaan van ongezonde verleidingen. Bekende tips zijn geen boodschappen doen met een lege maag, het opstellen van boodschappenlijstjes om impulsaankopen te vermijden en om voldoende gezond eten in huis te hebben.

Minder snel ziek
Een gezond voedingspatroon leidt niet alleen tot een beter lichaamsgewicht, maar ook tot een betere algemene conditie. Van slapen tot werken, alles gaat beter. De vatbaarheid vermindert voor ziekten als diabetes en hart- en vaatafwijkingen. Een gezond voedingspatroon draagt bij aan een prettig leven waarin mensen langduriger inzetbaar zijn. Dat is een keuze die iedereen kan maken.